lansstyrelsen.se anpassar webbplatsen efter besökarnas geografiska position

Länsstyrelserna lanserar ny webbplats med besökaren i fokus

För drygt en vecka sedan lanserade Länsstyrelsen sin nya webbplats med ny design, tydligare struktur och ett enklare språk. En toppmodern lösning som ger unik användarupplevelse och tydlig samverkan mellan de 21 olika länsstyrelserna, allt samlat på en och samma webbplats.

På lansstyrelsen.se kan du som besökare hitta all tänkbar information kopplad till de olika länen. Kartor, information om krisberedskap, vatten och jakträttigheter är exempel på vad som går hitta. En webbplats som har hela Sverige som sin målgrupp.

Länsstyrelsen består av 21 myndigheter med stora behov av samverkan och informationsspridning mellan de olika länen. Med hjälp av en ny webbplats i verktyget SiteVision har Länsstyrelserna skapat en lösning med unika ingångar för de olika målgrupperna. Användarupplevelsen är därför mer relevant och personlig än generell och allmän. Samtidigt samlas all information på en och samma webbplats. En tekniskt utmanande lösning som tar hänsyn till användarens geografiska placering och med hjälp av modern teknik i SiteVision erbjuder lansstyrelsen.se en anpassad webb för varje besökare.

– Vi har satsat på att få en webbplats där besökaren står i centrum och vi hoppas att våra besökare upplever nya lansstyrelsen.se som både bättre, tydligare och enklare, säger kommunikationschef Malin Lingefelt.

SiteVision låter Länsstyrelsernas redaktörer enkelt välja om information ska visas centralt eller om det gäller specifika län. På detta sätt har underhåll och förvaltning av webbplatsen förenklats och effektiviserats. Webbplatsen är framtagen i samarbete med SiteVisions certifierade partner Consid AB.

–Att Länsstyrelsen väljer SiteVision som sin leverantör visar styrkan i vår lösning, säger Erik Stenman, försäljningschef på SiteVision. Länsstyrelsen är ett centralt organ och en nyckelfaktor inom informationsspridningen i Sverige. Att SiteVison kan bidra till länsstyrelsens arbete är ett hedrande uppdrag som hela företaget känner stolthet inför, avslutar han.

SiteVision AB är ett svenskt produktföretag som utvecklar en plattform för webbpublicering (CMS) och sociala intranät. Plattformen används av tusentals webbplatser och intranät i Sverige och internationellt. Till kunderna hör företag, myndigheter och organisationer, och nära 60% av alla svenska kommuner.

Bland kunderna finns Scania, Skatteverket, SBAB Bank, Verisure, Malmö stad och Sveriges Kungahus.

Läs mer på www.sitevision.se

Katarina Bonde