Dragons’ Den 2010: Landets vassaste studenter ska övertyga drakar att investera

Nyhet   •   Nov 18, 2010 11:42 CET

Den 22 november avgörs Grant Thorntons och Nova 100:s casetävling Dragons’ Den. 30 av landets vassaste studenter har två timmar på sig att förbereda ett knivskarpt och säljande investerarprospekt som ska presenteras inför en drakjury bestående av riskkapitalister, entreprenörer och representanter från näringslivet.

Toppstudenterna från talangnätverket Nova 100 ska lösa och sälja in ett entreprenöriellt investerarcase som bygger på en potentiell affärsmöjlighet. Syftet är att övertyga drakarna att öppna sina plånböcker och investera.

Studenterna, som inte känner varandra sedan tidigare, tävlar i sex speciellt sammansatta lag där akademisk bakgrund, erfarenhet och kompetens blandas. Eftersom utmaningen innefattar en rad autentiska moment som man kan ställas inför då man ska expandera och ta in nya ägare i ett företag kommer det att krävas att laget drar nytta av samtliga deltagares unika kompetens.

Med hjälp av alla till buds stående medel har lagen två timmar på sig att förbereda ett knivskarpt, säljande och relevant investerarprospekt. Detta ska sedan, under starkt begränsad tid, presenteras inför drakjuryn som består av Petter Nylander, tidigare MTG och vd på Unibet, Leila Swärd Ramberg, Partner på Theia Investment, Ove Rytter, entreprenör inom friskvård och hälsa samt Pär Ekengren, corporate finance-chef och partner på Grant Thornton.

– Dragons’ Den är en riktigt tuff utmaning eftersom tiden är starkt begränsad, man har aldrig samarbetat med lagmedlemmarna tidigare och det kan vara nervöst att stå inför de här rutinerade drakarna. Men vi vet också att det är just utmaningar som de här toppstudenterna söker och triggas av, så det ska bli mycket spännande att se vad de presterar, säger Finn Wikander, vd Nova Networks.

Det vinnande laget får, förutom äran, en exklusiv inbjudan att följa med Grant Thornton som VIP-gäster på DI:s Gasellfest på Konserthuset i Stockholm den 29 november där bl.a. Årets Supergasell utses.

Intresseanmälan
Dragons’ Den hålls måndagen den 22 november från kl. 15.00 hos Grant Thornton på Sveavägen 20. Är du intresserad av att närvara, vänligen anmäl detta till:

Lisbeth Larsson, informationschef Grant Thornton
T 08-563 071 56, 070-821 71 56
E lisbeth.larsson@grantthornton.se

Jenny Stråhle, marknadskommunikatör Grant Thornton
T 08-563 070 75, 070-318 70 75
E jenny.strahle@grantthornton.se

Finn Wikander, vd Nova Networks
T 08-562 930 61, 070-523 30 77
E finn.wikander@nova100.com

Om Grant Thornton i Sverige
Grant Thornton är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag. Bolaget med ca 840 medarbetare och 25 kontor i Sverige är medlem inom Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsultföretag. Medlemsföretagen tillhandahåller tjänster inom revision, ekonomiservice, skatt och rådgivning.

Om Nova 100
Nova 100:s affärsidé är att sammanföra särskilt talangfulla individer med de mest intressanta arbetsgivarna. Vi hjälper våra kunder med att attrahera, rekrytera och utveckla talanger och gör på så vis företag och organisationer mer talangfulla. Nova 100 är ett exklusivt nätverk för Sveriges mest talangfulla studenter och unga yrkesverksamma. För att bli medlem i Nova 100 krävs att studenten uppfyller de tre kriterierna i nätverkets urvalsprocess: Academic, Business och Emotional Quotient, AQ, BQ och EQ, samt att den sökande fortfarande studerar.