Nu vill ekonomerna lära sig om hållbarhet

Nyhet   •   Sep 30, 2019 13:00 CEST

Bild från ett av utbildningstillfällena 2018.

Nästan 400 studenter har sökt till höstens Sustainergies Academy – ett utbildningsprogram inom hållbarhet. Grant Thornton är utbildningspartner och vill hjälpa till att stärka studenternas kunskaper inför deras kommande karriärer i näringslivet. Och trenden är tydlig: nu börjar ekonomerna intressera sig för hållbarhet – bland de sökande är det 40 procent fler ekonomistudenter än tidigare.

- Vi har fått in fler ansökningar än någonsin till höstens omgång av Sustainergies Academy! Det är extra intressant att se hur fler studenter med en bakgrund i ekonomi eller management söker programmet, hållbarhetsfrågorna är inte längre något som bara engagerar studenter vid specifika hållbarhetsutbildningar. Unga vill känna att deras arbete bidrar till ett bättre samhälle - man vill vara en del av lösningen, säger Ida Berg, projektansvarig på Sustainergies Academ

Genom Sustainergies Academy utbildar Grant Thornton studenterna i grundläggande hållbarhetsarbete på lokala utbildningsträffar. Detta blir studentgruppens ”grundkurs” i att arbeta med en konsults verktygslåda och att lösa case inom hållbarhetsområdet. Under hösten sker detta på universiteten i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Örebro och Umeå.

- Studenterna är Sveriges framtid och det känns inspirerande att medverka till att hållbarhetsperspektivet blir en självklarhet tidigt i deras karriär. Vi bidrar med hållbarhetskunskap till studenterna, som de kan ta med sig i sina utbildningar och framtida karriärer, och de får en god förståelse för hur vi arbetar med hållbarhet hos våra kunder, säger Linda Mannerby, Head of Sustainability på Grant Thornton.