Aktiva företag i Malmö utvecklar nytt.

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 11:35 CET

Grant Thornton-undersökningen, som omfattar 7400 privata företag i 36 länder, varav 450 svenska företag, har tittat närmare på hur företagen förbereder sig på bättre tider. Undersökningen visar att företagen i Malmö-regionen är mer aktiva än företagen i Stockholm, Göteborg och övriga landet när det gäller att utveckla nya produkter och tjänster samt att finna nya marknader och nya geografiska etableringar. Även när det gäller att kompetensutveckla den egna personalen ligger Malmö-företagen i Sverigetopp. Malmö har även den minsta andelen företag som inte vidtar några framåtriktade insatser alls.

Företagen har fått ta ställning till om man utfört någon eller några av ett antal aktiviteter för att rusta sig för bättre tider. Resultaten visar att företagen i andra länder ofta varit mer aktiva än de svenska företagen när de gäller att hitta vägar ur lågkonjunkturen, men i Malmö är företagen mer aktiva än Sverigesnittet inom flera viktiga områden. (I pressmeddelandet som pdf finns tabellöversikt som visar Malmöföretagen jämfört med Göteborg, Stockholm, Sverigesnittet och det globala snittet)

Malmöföretagen mot nya horisonter

Malmöföretagen visar högre siffror än Sverigesnittet när det gäller bland annat att försöka finna nya marknader och etablera sig på nya geografiska orter.

- Vi i Öresundsregionen har och har haft en positiv utveckling efter Öresundsbrons tillkomst och många företag här känner säkerligen en större närhet till kontinenten och andra geografiska marknader än t ex företag i andra delar av landet, säger Mats Pålsson, kontorschef för Grant Thornton i Malmö.  Detta, och det faktum att Malmö utvecklats till en region med en hög andel kunskapsintensiva tjänsteföretag, kanske också gör att det finns en större framtidstro och högre aktivitetsnivå för att ta tillvara de affärsmöjligheter som man ser framför sig. Att kompetensutvecklingen av den egna personalen ligger högst i landet borgar för att vi är väl rustade när det vänder, avslutar han.

Om Grant Thornton-undersökningen

Grant Thornton-undersökningen (International Business Report) har genomförts i 18 år, först med europeiskt fokus, men sedan 2003 är undersökningen global. Intervjuerna har gjorts under oktober-november 2009 med 7400 företagsledare till privatägda företag i 36 länder. I Sverige har 450 medelstora företag mellan 50-500 anställda intervjuats. Undersökningen och sammanställningen av resultat genomförs av Experian Business Strategies Ltd.

Mats Pålsson, kontorschef Malmö

T 0733-40 69 25, 040-665 69 25

E mats.palsson@grantthornton.se

Lisbeth Larsson, informationschef

T 0708-21 71 56, 08-563 071 56

E lisbeth.larsson@grantthornton.se

Om Grant Thornton i Sverige
Grant Thornton är det ledande revisions- och konsultföretaget inriktat mot ägarledda företag. Bolaget med ca 830 medarbetare och 25 kontor i Sverige är medlem i Grant Thornton International, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsultföretag. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, ekonomiservice, skatterådgivning och annan rådgivning. I Sverige ägs Grant Thornton Sweden AB av 132 svenska partners som alla är aktiva i företaget.