Anders Enetjärn vann Grant Thorntons ledarskapspris i Umeå.

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2016 15:39 CET

Torsdagen den 4 februari mottog Anders Enetjärn, vd på Enetjärn Natur, Grant Thorntons pris för Modernt Ledarskap. Priset delades ut i Umeå under Stora Styrelsedagen, som lockade drygt 200 personer.

Stora Styrelsedagen är ett arrangemang av Styrelseakademien i Umeå. För tredje året i rad delar Grant Thornton ut ett pris för Modernt Ledarskap och i år stod Anders Enetjärn, vd på Enetjärn Natur, som vinnare. Juryns motivering till priset sammanfattas i följande punkter:

• starkt engagerad i samhällsdebatten
  • med på listan över de 100 mest inflytelserika opinionsbildarna inom hållbarhet på sociala medier
  • ”strandstädning” - mer än 400 kg skräp eller ca 60 kg per städad strandkilometer
  • ekologisk kompensation som verktyg
  • ”providing natural capital solutions to every business” eller som förenar samhällets utveckling med hållbara lösningar för natur och biologisk mångfald
  • vuxit sedan starten 2001 till dagens drygt 30 kompetenta konsulter
  • tydliga värderingar; engagemang, lyhördhet, kvalitet, integritet och ekologiskt ansvarstagande

Priset delades ut av Henrik Johansson, som är auktoriserad revisor, affärsrådgivare och partner vid Grant Thorntons Umeåkontor:

"Vi ser en ny generation företagare som ställer högre krav på hållbarhet, snabbhet och digitalisering", säger Henrik Johansson. "Det innebär en hel del utmaningar: Hur ska du möta dessa krav och erbjuda rätt produkter, få de bästa medarbetarna samtidigt som du behåller nuvarande personal? Vi anser att Anders är en ledare som visat på ett modernt ledarskap genom att han har arbetet med frågor som är aktuella, gjort något positivt och visat på ett nytänkande och mod i sin affärsmodell och företagande".

Henrik Johansson, partner hos Grant Thornton i Umeå

T +46 70 247 68 60

E henrik.johansson@se.gt.com

Lisbeth Larsson, informationschef Grant Thornton

T 0708-21 71 56, 08-563 071 56

E lisbeth.larsson@se.gt.com
Twitter: @GT:_LisLar

Twitter:@GrantThorntonSE

Grant Thornton är ett av Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget har drygt 1100 medarbetare på 23 kontor i Sverige, och är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag med över 40 000 medarbetare i fler än 130 länder. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, skatterådgivning, annan rådgivning och ekonomiservice.

Om Enetjärn Natur

Enetjärn Natur är ett svenskt konsultföretag som hjälper företag, myndigheter och organisationer i utmanande markanvändningsfrågor. Genom fält-inventering, konsekvensutredning, strategi och rådgivning hjälper företaget sina kunder att ta rätt beslut i rätt tid. Enetjärn Natur har kontor i Umeå, Uppsala och Malmö.