Bygg- och fastighetsbransch i medvind hindras av politisk handläggning och formalia

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2015 10:52 CET

Det ser ljust ut för den svenska bygg- och fastighetsbranschen under den kommande tolvmånadersperioden, det visar revisions- och konsultföretaget Grant Thorntons årliga bygg- och fastighetsrapport. Men företagens tillväxt hindras av handläggning och formalia, brist på kompetens och politiska beslut som inte har någon reell påverkan.

100 av Sveriges största bygg- och fastighetsbolag har deltagit i årets undersökning. Nästan hälften av de tillfrågade tror på ökade investeringar, vilket är en rejäl svängning jämfört med 2014, då bara drygt var tionde trodde på ökade investeringar. Årets undersökning visar också att fler utländska aktörer är intresserade av att investera i svenska fastigheter. Speciellt i befintliga, uthyrda projekt, där det skett en tydlig ökning med 16 procentenheter jämfört med förra året.

• Företagen har kapacitet att påbörja fler projekt
    Majoriten av de tillfrågade företagen har kapacitet att påbörja eller beställa fler projekt. Men både byggföretag och fastighetsägare menar att de hindras av handläggningstider, planprocesser och markbrist. Tre av tio byggföretag menar också att bristen på arbetskraft leder till att färre projekt påbörjas.
  • Politiken mer negativ än positiv för branschen
    Fyra av tio bygg- och fastighetsbolag anser att den politik som nu förs om bostadsbyggande varken är positiv eller negativ för branschen. Vart fjärde bolag anser att politiken är negativ. De menar dock att varken diskussionerna om lånetak eller amorteringskrav påverkar planeringen av nya byggprojekt.
  • Brist på kompetens i Sverige
    Tre av tio säger att de anlitar underentreprenörer med utländsk arbetskraft. Anledningen är först och främst personalrelaterad, där man upplever brist på lämplig kompetens och erfaren, yrkeskunnig personal. Även det svenska löneläget påverkar en del.
  • Jämställdhet
    Både byggföretag och fastighetsbolag har ungefär en tredjedel kvinnor representerade i ledningsgruppen, medan två av tio i styrelsen är kvinnor. Detta innebär att branschen motsvarar Sverige generellt när det kommer till kvinnlig representation i ledning och styrelse.

- Det är intressant att branschen satsar på fortsatt tillväxt och tror på fler investeringar. Bygg- och fastighetsbranschen är väsentlig för Sveriges tillväxt. Men vi märker att byggprojekten hakar upp sig på grund av oerhört långa handläggstider. Det är väldigt långa ledtider i allt från planprocesser till fastighetsbildningar. Även bristen på arbetskraft hindrar eller försenar många projekt. Det finns en tröghet i branschen som påverkar utvecklingen, och politiken som förs tycks inte bidra till att påskynda byggandet, säger Andreas Adolphsson, partner och ansvarig för Grant Thorntons branschgrupp Fastigheter & Bygg

Om undersökningen
Bygg- och fastighetsrapporten ges i år ut för nionde gången. Resultatet bygger på intervjuer med 100 av de 300 största bygg- och fastighetsbolagen i Sverige, uppdelat på 50 bygg- och fastighetsförvaltningsföretag och 50 fastighetsägare. Intervjuerna med vd eller annan beslutsfattare har genomförts under september 2015 av företaget Prospector.

Här kan du ta del av undersökningen digitalt eller ladda ner ditt exemplar: www.grantthornton.se/insikt/rapport/bygg--och-fastighetsrapporten-2015

Andreas Adolphsson, ansvarig för Grant Thorntons branschgrupp Fastigheter & Bygg
T 0733- 97 21 03
E andreas.adolphsson@se.gt.com

Lisbeth Larsson, informationschef
T 0708-21 71 56, 08-563 071 56
E lisbeth.larsson@se.gt.com
Twitter: @GT:_LisLar

Twitter:@GrantThorntonSE

Grant Thornton är ett av Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget har cirka 1100 medarbetare på 23 kontor i Sverige, och är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag med över 40 000 medarbetare i fler än 130 länder. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, skatterådgivning, annan rådgivning och ekonomiservice.