Global topplista över snabbväxande företag: Sverige åter i toppskiktet efter USA, Indien och Hong Kong

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2006 08:57 CET

- Sverige klättrar från tionde till fjärde plats – bäst i Europa
- Tillgång till finansiering en konkurrensfördel för snabbväxarna
- Hong Kong och Indien klättrar snabbt på listan.

För andra året i rad toppar USA Grant Thornton-rapportens lista över snabbväxande företag. USA är det land med den högsta andelen snabbväxande företag i undersökningen (39 procent). Trots den högsta rankingen har andelen snabbväxande företag i USA fallit med nio procentenheter sedan förra året. På delad andraplats återfinns de snabbväxande ekonomierna Indien och Hong Kong (34 %). Sverige klättrade i år sex placeringar uppåt på listan med 31 procent av företagen klassificerade som snabbväxande. År 2004 toppade Sverige listan, men föll tillbaka till en tiondeplacering förra året. I år blir Sverige därmed det land i Europa som har högst andel snabbväxande företag, före länder som Irland och Storbritannien. Den svenska återkomsten i listans toppskikt är en effekt av stark inhemsk efterfrågan och ökade affärsinvesteringar enligt analysföretaget.

Listan över de snabbväxande företagen är nu inne på sitt tredje år och är en del av den totala Grant Thornton-rapporten som kartlagt fler än 7000 medelstora företag i 30 länder. Ett snabbväxande företag är ett som har vuxit väsentligt mer än genomsnittet när det gäller faktorer som omsättning och sysselsättning. I år kan också undersökningen fastställa att de snabbväxande företagen är 23 procent mer benägna att exportera än andra företag. Dessutom begränsas de i mindre utsträckning av att kunna finansiera sitt företags expansion. Finansieringskostnad var 50 % mer av ett problem för de “vanliga” företagen än de snabbväxande. Brist på arbetande kapital berörde 47 procent fler av de vanliga företagen likväl som brist på långsiktig finansiering (58 procent). Undersökningen visar också att de snabbväxande företagen ser mycket positivt på framtidsutsikterna för sitt företag, t ex vad gäller försäljningsprisernas utveckling. Man är också mer positiv än vanliga företag att öka exporten och göra större investeringar i såväl nya byggnader som maskinell utrustning.

- Det är glädjande att åter se Sverige i listans toppskikt, säger Peter Bodin, vd på revisions- och konsultföretaget Lindebergs Grant Thornton. Vi märker bland våra kunder att många just nu går bra och även nyanställer. Vi kan också se en hög aktivitet i antalet företagsaffärer, där riskkapitalbolagen nu är aktiva och gör att tillgången på kapital ser ljus ut. Det blir spännande att se om vi nästa år får se ett tronskifte i toppen av listan, med Indien och Hong Kong som inte riktigt nådde ända fram i år för att lyckas peta ner USA från topplaceringen, avslutar Peter Bodin.

Italien, Ryssland och Turkiet delar bottenplaceringen i listan. Italiens placering verkar återspegla ekonomin med svag konsumentefterfrågan, fallande investeringar och minskad produktivitet. Kina (exkl. Hong Kong som redovisas separat) var för första gången med i undersökningen och kom in på 14:e plats, med 14 procent av företagen klassificerade som snabbväxande. Det kommer att bli svårt för Kina att uppnå bättre status tills fler företag uppnår snabb expansion i såväl omsättning som sysselsättning. Det land som föll mest i ranking var Grekland som sjönk från nionde till 21:a plats. En av de bidragande faktorerna till detta kan vara ett slut på det ekonomiska uppsving som OS förde med sig.

Om Grant Thornton-rapporten
Grant Thornton-undersökningen har genomförts med över 7000 medelstora företag i 30 länder under hösten 2005. I Sverige har totalt 355 medelstora företag* tillfrågats. Undersökningen genomfördes första gången år 2002 och bygger på den tidigare European Business Survey (EBS) som Grant Thornton utförde under tio år. Undersökningen har utförts av Experian Business Strategies Limited och Wirthlin Worldwide. *Till gruppen medelstora företag räknas de som har 49-250 anställda eller en årlig omsättning mellan 10 och 50 miljoner euro. I Sverige finns idag knappt 5000 (4970) medelstora företag.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Bodin, vd, peter.bodin@lindebergs.com, 0708-217169
För övriga pressfrågor, vänligen kontakta:
Lisbeth Larsson, informationschef, lisbeth.larsson@lindebergs.com, 0708-21 71 56
www.lindebergs.se/press
På ovanstående webbadress finns även bilder på Peter Bodin att ladda ner.

Fakta om Lindebergs Grant Thornton
Lindebergs Grant Thornton är det ledande revisions- och konsultföretaget inriktat mot ägarledda företag. Bolaget har 630 medarbetare och 33 kontor i Sverige och är medlem i Grant Thornton International – en av världens ledande organisationer av revisions- och konsultföretag som är självständigt ägda och styrda. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, skatterådgivning, redovisning och corporate finance-tjänster åt ägarledda bolag och deras ägare. Grant Thornton International är en internationell icke-praktiserande paraplyorganisation som inte bedriver någon affärsverksamhet och heller inte åtar sig några klientuppdrag.

Pressmeddelandet i pdf innehåller även en rankingtabell