Nominerade till Women’s Board Award 2016

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2016 07:30 CEST

Den 13 oktober delas Women’s Board Award ut för femte gången i Sverige. Utmärkelsen ska främja styrelsekompetens och lyfta fram framgångsrika kvinnliga styrelseledamöter som har ordförandepotential i större bolag. Till årets pris är Marianne Brismar, Ulrika Dellby samt Eva Elmstedt nominerade.

Priset går till den bästa kvinnliga ordförandekandidaten till stora bolag, noterade eller onoterade. Kvinnor som haft resultatansvar och erfarenhet av styrelsearbete i större bolag kan nomineras till priset.

De nominerade 2016
Årets kandidater är framtagna och intervjuade i samarbete med Alumni:

• Marianne Brismar, civilekonom och apotekare, tidigare vd i familjeföretaget Atlet. Nuvarande styrelseuppdrag inkluderar Semcon, Beijer Alma, Concentric, Creades, Lindab, Axel Johnson International och JOAB.
  • Ulrika Dellby, civilekonom, tidigare partner i The Boston Consulting Group och vd för Brindfors Enterprise. Grundare av PE-firman Fagerberg & Dellby. Idag styrelseledamot i SJ, Lifco, Cybercom och Big Bag samt ordförande i ideella Hello World!.
  • Eva Elmstedt, B.Sc. i ekonomi och datavetenskap, tidigare bland annat CIO för 3, globalt kundansvarig på Ericsson och senare divisionschef Global Services på Nokia Networks. Nuvarande styrelseuppdrag för Addtech, ProAct, Gunnebo, Axiell och KnowIT. Driver också det egna utbildningsföretaget Syntavia.

Främja styrelsekompetens
Juryn för Women’s Board Award 2016 består av flera namnkunniga personer. Bland annat Grant Thorntons styrelseordförande Lena Möllerström Nording:

- Det övergripande syftet med utmärkelsen är att rent generellt skapa en större dynamik och bredda kompetensen i de svenska styrelserna, berättar Lena Möllerström Nording. Undersökning efter undersökning tyder på att jämställda styrelser är mer lönsamma.

- Många ursäktar sig och säger att det inte finns några lämpliga kvinnor för styrelseuppdrag. Men det visar sig ju tydligt att de som söker hittar riktiga stjärnor. Se bara på årets finalister i Women’s Board Award som alla har en bred erfarenhet av flera tunga ledningspositioner och styrelseuppdrag i näringslivet, säger Sven Hagströmer, jurymedlem, huvudägare och grundare av Avanza och Creades samt grundare av stiftelsen Allbright.

Om Women’s Board Award
Priset går till den bästa kvinnliga ordförandekandidaten till stora bolag, noterade eller onoterade. Detta är kriterierna för att bli nominerad i Sverige:

• Kandidaten ska ha haft ledarerfarenhet för en egen division eller linje och resultatansvar i cirka fem år.
  • Kandidaten ska ha erfarenhet som styrelseledamot från stora företag >700 miljoner i omsättning under sammanlagt cirka tio år.
  • Kandidaten ska ha en stark anknytning till Sverige.

Kvinnor som redan har ordförandeuppdrag kan i regel inte nomineras, om det inte rör sig om mycket små bolagsstyrelser. Vinnaren får förutom äran ett stipendium till den internationella handelshögskolan INSEAD.

Grant Thornton har varit huvudsponsor till Women’s Board Award sedan starten i Sverige 2010. Övriga sponsorer 2016 är AIG och Alumni. Bakom Women’s Board Award står Styreinformasjon AS. Läs mer om utmärkelsen på www.grantthornton.se/wba

Grant Thornton är ett av Sveriges snabbast växande revisions- och konsultföretag. Bolaget har cirka 1100 medarbetare på 23 kontor i Sverige, och är medlem i Grant Thornton International Ltd, en av världens ledande organisationer av självständigt ägda och styrda revisions- och konsult­företag med över 40 000 medarbetare i fler än 130 länder. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, skatterådgivning, annan rådgivning och ekonomiservice.