Svenska företag får betalt allt senare

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 10:02 CEST

- Betalningstiderna ökade från 38 till 42 dagar på ett år
- Ryska företag får snabbast betalt
- 41 procent av kinesiska företag får betalt inom sju dagar
- Grekiska företag får vänta längst på betalningen

2006 års Grant Thornton-rapport visar att svenska medelstora företags fakturor betalas allt senare. Den genomsnittliga betalningstiden i årets undersökning är 42 dagar jämfört med 38 dagar för ett år sedan. Bland de trettio länder som undersökts kommer Sverige på delad tiondeplats tillsammans med Argentina. I listans topp över de länder som får snabbast betalt återfinns Ryssland (26 dagar), Kina (27 dagar) och Tyskland (35 dagar). I Kina får hela 41 procent av företagen betalt för sina fakturor inom sju dagar. 37 procent av de ryska företagen får lika snabbt betalt, medan bara en enda procent av de svenska företagen säger sig få betalt så snabbt. Istället får 72 procent av de svenska företagen betalt mellan 30-59 dagar efter fakturadatum, vilket ligger utanför de gängse betalningstiderna. Allra längst ner på listan finner vi Grekland. Där får man vänta hela 84 dagar i snitt. De italienska företagen får betalt på 81 dagar och spanska företagen på 76 dagar.

– Det är förvånande att svenska företag blir allt sämre betalare, säger Peter Bodin, vd vid Lindebergs Grant Thornton. För många mindre företag är det en kamp att klara löneutbetalningar e.t.c. när fakturorna inte betalas i tid. Vi borde vara ett land med så pass goda affärsseder att man betalar inom den föreskrivna betalningstiden.

Om Grant Thornton-rapporten
Grant Thornton-rapporten har genomförts med över 7 000 medelstora företag i 30 länder under hösten 2005. I Sverige har totalt 355 medelstora företag* tillfrågats. Undersökningen genomfördes första gången år 2002 och bygger på den tidigare European Business Survey (EBS) som Grant Thornton utförde under tio år. Undersökningen har utförts av Experian Business Strategies Limited och Wirthlin Worldwide. *Till gruppen medelstora företag räknas de som har 49-250 anställda eller en årlig omsättning mellan 10 och 50 miljoner euro. I Sverige finns idag knappt 5000 (4970) medelstora företag.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Bodin, vd, peter.bodin@lindebergs.com, 0708-217169
För övriga pressfrågor, vänligen kontakta:
Lisbeth Larsson, informationschef, lisbeth.larsson@lindebergs.com, 0708-21 71 56
www.lindebergs.se/press
På ovanstående webbadress finns även bilder på Peter Bodin att ladda ner.

Fakta om Lindebergs Grant Thornton
Lindebergs Grant Thornton är det ledande revisions- och konsultföretaget inriktat mot ägarledda företag. Bolaget har 630 medarbetare och 33 kontor i Sverige och är medlem i Grant Thornton International – en av världens ledande organisationer av revisions- och konsultföretag som är självständigt ägda och styrda. Medlemsföretagen tillhandahåller revision, skatterådgivning, redovisning och corporate finance-tjänster åt ägarledda bolag och deras ägare. Grant Thornton International är en internationell icke-praktiserande paraplyorganisation som inte bedriver någon affärsverksamhet och heller inte åtar sig några klientuppdrag.