One Tonne Life huset - ett av världens snyggaste solenergihus

A-hus Bright Living, som är ritat av arkitekten Gert Wingårdh och del av projektet One Tonne Life, har utsetts till ett av världens snyggaste solenergihus. Totalt har 50 byggnader över hela världen valts ut, varav fyra finns i Sverige.

Förutom One Tonne Life-huset är Naturrum Vattenrike i Kristianstad, KTH:s auditorium, Almedalens bibliotek på Gotlandbland de 50 utvalda solenergihusen. Syftet är att inspirera arikitekter till att rita fler solenergihus.

- Arkitekter behöver öka kunskapen och intresset för solenergi, säger Maria Wall, forskare vid Energi och ByggnadsDesign vid Lunds Tekniska Högskola som ingått i juryn för projektet.

I juryn ingick 20 forskande och praktiserande arkitekter från tolv deltagande länder. Dessa valde ut 50 byggnader av 230 inkomna förslag genom att betygssätta varje förslag individuellt och tillsammans bestämma lägsta totalbetyg för att bli utvald.

Här är alla utvalda projekt

Lunds universitet skriver om projektet

Läs rapporten om One Tonne Life-huset

Det här är One Tonne Life

One Tonne Life är ett projekt där A-hus, Vattenfall, Volvo Cars och samarbetande företag skapar ett klimatsmart hushåll. En utvald barnfamilj försöker ta sig ner till utsläppsnivån ett ton CO2 per person och år och ändå leva ett vanligt liv. Till sin hjälp får de bland annat ett klimatsmart hus med solceller på taket som förser huset med el och “tankar” elbilen på garageuppfarten. Under testperioden sänkte Lindells sina utsläpp från normala 7,3 ton koldioxid per år och person till 1,5 ton.

För att säkerställa tillförlitligheten i mätningarna av familjens CO2-utsläpp deltog experter från Chalmers tekniska högskola i projektet.

Tre år efter familjen Lindell flyttade ut har det banbrytande pilotprojektet blivit verklighet. Nu lever Jon, Tina och sonen Nils Jogensjö ett exceptionellt koldioxidsnålt familjeliv i ”One Tonne Life” villan med fortsatt hjälp av A-hus, Vattenfall och Volvo Cars.