Första A-hus Online villan beställd på nätet - nu byggd och inflyttad

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 08:00 CET

För snart två år sedan lanserades A-hus Online – en e-handels tjänst för husköpare som går i nybyggartankar. Två veckor efter lansering designade och beställde familjen Hagman sitt nya hus på nätet och har - som Sveriges första e-huskunder - sedan dess flyttat in och hunnit njuta av både sommar och jul. Med A-hus Online har svensk e-handel tagit ett stort kliv fram och husdrömmar blir till verklighet.

”Det är fantastiskt roligt att vi så kort tid efter lanseringen fick vår första kund genom en för marknaden unik säljkanal”, säger Susanne Ström, marknadschef på A-hus. ”Vår ambition är att vara den småhustillverkare som utvecklar villamarknaden och med A-hus Online är vi först ut om att kunna erbjuda svensken att köpa hus på nätet”.

Kan bygga huset i soffan
Familjen Hagman är inte ensamma om att har ritat sitt hus och sedan lagt en beställning i A-hus Online. Sedan lanseringen av A-hus Online har ca 30 000 hus konfigurerats av 120 000 unika besökare. Hittills har 10 hus sålts online. ”Fördelen med tjänsten är att du som går i husbyggartankar i lugn och ro kan sitta hemma i soffan och rita ditt hus och samtidigt göra dina val av material”, säger Susanne Ström. ”Dessutom har du hela tiden koll på vad ditt hus kommer att kosta – ända ned till entreprenadpriser”. Den som inte är redo att trycka på beställknappen, väljer att spara sitt drömboende och ber istället att bli kontaktad av A-hus mäklare. ”Det är ett smidigt sätt för husköparen att kunna presentera sitt drömhus för oss visuellt”, förklarar Susanne Ström. ”Sedan hjälps vi åt att göra de sista valen innan det är dags att beställa huset. Konfigureringen kortar husprocessen och köparen kan framförallt testa sig fram hur huset ska se ut genom att vända och vrida på skisserna, hela tiden med koll på totalpriset”.

”Tryggt att köpa online”
I somras flyttade familjen Hagman in i Sveriges första nybyggda villa som ritats och köpts på nätet. Redan samma dag som kontrakt skrevs för familjens egendesignade villa, så kunde vännerna ta del av nyheten och ritningen på Instagram under rubriken fetaste shoppingen på nätet någonsin. ”Det fanns aldrig någon tvekan om att vi inte skulle trycka på knappen när vi hade designat klart vårt hus på A-hus Online”, säger Maggan Hagman. ”Vi konfigurerade fram och tillbaka tills vi kände att det var vårt hus. Sedan tryckte vi på knappen och nu bor vi här! Vi handlar en hel del på nätet och självklart går det inte att jämföra att bygga och köpa hus med att köpa kläder på nätet, men vi kände oss trygga genom hela processen och självklart är det kul att vara först ut i landet med att ha designat och beställt sitt hus online”.

------------------------------------------------------------------------------------------------

OM A-HUS

Vägen till ett kärleksfullt hem går genom skogen.

A-hus är en av Sveriges äldsta hustillverkare och har byggt många hus sedan starten 1947. Alla hus byggs i trä som häm­tas från närliggande skogar. I takt med användningen av trä återplanterar vi nya träd för varje A-hus som byggs. Långsiktig och omsorgsfull skogsvård är en del av verksamheten.

Idag står A-hus på två ben – A-hus Villa och A-hus Pro. Ett ben står i konsumentmarknaden och ett i objektsmarknaden. Varje år utvecklas och säljs omkring 300 hem till privatpersoner runt om i landet via A-hus Villa. Ytterligare ca 450 byggsatser tillverkas för försäljning genom A-hus Pro till byggfirmor och entreprenörer. A-hus Pro agerar i huvudsak på den svenska och den norska marknaden.

Bygger 300 villor om året

A-hus bygger alla hus inomhus i Anneberg strax utanför Kungsbacka. Där är det 20 grader varmt, torrt och vindstilla. Här ligger också ett av Deromegruppens egna såg­verk. I ena änden åker det in trästockar och i andra änden kommer det ut färdiga A-hus. Företaget har med andra ord full kontroll över hela kedjan, från skog till färdigt hus. Varje år utvecklar, bygger och säljer A-hus ca 400 hus. På anläggningen i Anneberg arbetar ca 175 människor. Till detta kommer säljarkåren runt om i landet. Under namnet A-hus Professional sker objekt och export till Danmark, England, Holland, Belgien och Tyskland.

Kundanpassat och rätt kvalitet

Regelbundna kvalitetshöjande åtgärder är grunden i det kvalitetssystem som garanterar att A-hus kunder får rätt produkter i rätt tid, till rätt plats och med rätt kvalitet. Här ingår förståelse för kundernas behov och omedelbara åtgärder.

Väljer trä för en hållbar miljö

A-hus arbetar med ett förnyelsebart byggmaterial. Trä är klimatneutralt och bidrar till en långsiktigt hållbar miljö, till skillnad från byggnation med andra byggmaterial. Miljöarbetet genomgår en kontinuerlig utveckling med ständiga förbättringar. A-hus arbetar aktivt för att de produkter som tillverkas och säljs ska kunna återanvändas eller återvinnas med minsta möjliga resursanvändning. Under processen tillses också till att biprodukterna från verksamheten i möjligaste mån går att återföra till nya produkter eller ny energi.

Viktig kugge i Deromegruppen

A-hus ingår i Deromegruppen som oavbrutet arbetar med att påverka och bidra till en hållbar utveckling. Framförallt genom att tillverka hus i trä från egna och andra närliggande skogar och att återplantera ny skog. Arbetet med skogen sker om­sorgsfullt vad gäller röjning, gallring, avverkning och återplantering. Gran och fura förädlas i såg­verken. Deromegruppen bygger takstolar och prefabricerade bygg­komponenter, driver bygghandel, handlar med timmer och tillverkar pellets och andra former av biobränsle. Sedan många år byggs även hus och idag erbjuds bo­städer i alla former, allt från arkitektritade husmodeller till flervåningshus.

Anor från 1946

Derome AB är ett företag med anor från 1946 då Karl Andersson startade verksamheten med en cirkelsågbänk i just Derome. Idag driver andra och tredje generationen Andersson Deromegruppen, som har utvecklats till att bli Sveriges största familjeägda träindustri.

Kommentarer (0)