A Nice Noise landade världssuccén One Day av David Nicholls

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2010 10:15 CEST

Pressmeddelande – med möjlighet till ”förhandslyssning”

Stockholm den 27 oktober

Nystartade ljudboksförlaget

A Nice Noise landade världssuccén One Day

Den brittiske författaren David Nicholls bok One Day, En Dag på svenska, har slagit stort världen över och är redan en klassiker. Ljudboken som är inläst av Anders Ekborg och inkluderar en intervju med David Nicholls, lanseras av nystartade A Nice Noise parallellt med nystartade Printz Publishings bokutgivning den 1 november.

- Jag träffade Pia Printz, som fått de svenska rättigheterna till En dag, på en förlagsträff i mitten av september. Efter en kort presentation av boken blev jag attraherad av tanken att detta kunde vara den perfekta boken för mitt nystartade förlag. Samtidigt var det en kul tanke att vi, två tjejer med varsitt nytt förlag, tillsammans skulle kunna parallellansera en världssuccé! säger Anna von Schéele, grundare av A Nice Noice.

Produktionsprocessen har varit kort. Det slutgiltiga beslutet, för att göra boken och kunna parallellansera den med Printz Publishing, togs när Anders Ekborg tackade ja till att läsa in boken. Den släpps först i nedladdningsbart format och som Mp3 på CD första november. Ljudboken på CD kommer ut i början av december.

- Min ambition med A Nice Noises utgivningar är att få läsaren att närma sig författaren och historien på ett prestigelöst sätt. I slutet av den här boken har jag till exempel lagt en intervju med David Nicholls som talar om boken via en knackig telefonlinje. Vi kommer även att lägga ut ljudklipp med samtal kring boken med bland andra Anders Ekborg så att läsare kan jämföra sina tankar och hålla med eller kanske bli irriterade, säger Anna von Schéele.

En dag är en romantisk, sorglig och hänryckande relations- och samtidsskildring.

Året är 1988, dagen 15 juli, det är St Swithins day. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitet. I morgon måste de skiljas. Så var kommer de att vara den här dagen om ett år? Året därefter? Och alla år som kommer?

Två personer. Tjugo år. En dag.

Vi får följa Dexter och Emma under tjugo års tid, på ett ovanligt sätt: berättelsen gör nedslag i deras tillvaro under just en dag varje år. Dexter är en stilig charmör med en programledarkarriär på gång, men riskerar att trasa sönder sina chanser. Intellektuella, smarta Emma har författarambitioner men tenderar att misslyckas med det mesta. De älskar varandras sinne för humor, och kanske har de i varandra hittat den bästa vän de någonsin kommer att få. Men vill de något mer?

David Nicholls En dag är en av de största brittiska boksuccéerna på senare år. Den har legat på de brittiska topplistorna oavbrutet sedan den först kom ut sommaren 2009, och när den släpptes i USA blev den raskt den snabbast säljande förstaupplagan i förlaget Vintages historia. Förutom litteraturkritikerna så är det inte lätt att räkna alla positiva utlåtanden kring boken.

Filmversionen av En dag, med manus av Nicholls, kommer på bio under 2011 med Anne Hathaway och Jim Sturgess i huvudrollerna. David Nicholls har tidigare skrivit böckerna ”På vinst och förlust” och ”Mitt livs roll” samt manus till film och tv, bland annat avsnitt till tv-serien Kalla fötter.

________

För mer information, pressbilder eller om du vill ha ett recensionsex, kontakta gärna:

Anna von Schéele, tfn: 0709 41 41 64, anna.vonscheele@anicenoise.com

www.anicenoise.com, se även facebookgruppen A Nice Noice och David Nicholls webbplats, davidnichollswriter.com

__________________________________________________________________________________

A Nice Noise startade i juli 2010 och lanserar nu sin första internationella roman som ljudbok.

Företaget släppte i samband med bokmässan Det blir alltid som man tänkt sig - handbok i mental styrketräning. En författarinläsning av välkände inspiratören, coachen och föredragshållaren Olof Röhlander. Förutom ljudböckerna har A Nice Noise redan hunnit producera en ljudguide till den världskända skulpturutställningen vid Pilane gravfält.

Vii översätter författarens bok till ljudbok, skulptörens skulpturuttryck till ljudguide, rummets upplevelse stärks med ljudmiljö och företagskultur och marknadsföring med ljudkommunikation. A Nice Noise låter höra vad kunden har att säga på sitt sätt i sitt sammanhang.

Vision: A Nice life for everyone!

Produkter:

Ljud