Pressmeddelande -

Ny teknik i bokhandeln ger ökad kundservice - Akademibokhandeln och A Nice Noise är först ut

Akademibokhandeln och A Nice Noise först ut med QR-lyssning av ljudböcker i butik

Lagom till bokrean lanserades QR-kodsinformation i alla Akademibokhandelns butiker. En teknik som kan ge värdefull information till många kunder samtidigt. Att lyssna på ljudböcker vid butikshyllan har tidigare varit önskvärt, men inte möjligt.

-  ”Vi funderade över hur man kan stödja bokhandlarna att hjälpa kunderna och ge dem bättre information när de söker en ljudbok. Uppläsaren och hur en ljudbok låter är viktigt för ljudboksupplevelsen. Kunderna har tidigare inte kunnat provlyssna på en ljudbok på plats i butiken på samma sätt som man tillexempel kan bläddra och smaka på en textbok.” säger Anna von Schéele, grundare av A Nice Noise som har initierat och tagit fram QR-lyssnarkonceptet.

QR-koden är en grafisk ikon som innehåller information, tillexempel en ljudlänk. Koden scannas med en mobilapp som laddar upp information till mobiltelefonen. För en ljudbokskund kan det vara intressant att provlyssna på uppläsaren och för den som söker en faktaljudbok kan det vara värdefullt att kunna läsa bokens innehållsförteckning.

-  ”Det är kul att testa nytt och förhoppningsvis upplevs QR-provlyssning som en praktisk och modern kundservice säger Anne Thunman, kampanjansvarig för Akademibokhandeln, och tillägger att butikspersonalen varit väldigt positiv över den nya skyltningen.

Skyltningen inleds med fyra titlar i olika genrer i en förhoppning att se om skyltarna är mer eller mindre intressanta i för olika typer av böcker. De aktuella ljudbokstitlarna är:

Little Bee’ av Chris Cleave – en bästsäljande roman

Bli en vinnarskalle’ av Olof Röhlander – en bok om mental styrketräning

Nathalie – en delikat historia’ av David Foenkinos – fransk romantik med litterära tricks

’Tid för det meningsfulla’ av Bodil Jönsson – tankar och reflexioner om livet, tiden och den meningsfulla pensioneringen

Välkommen att kontakta Anna von Schéele, grundare av A Nice Noise

E-post: anna.vonscheele@anicenoise.com

telefon: 0709 41 41 64

• Media, kommunikation

• marknadsföring av böcker
  • marknadsföring
  • butiksskyltning
  • butiker
  • butik
  • qr
  • tid för det meningsfulla
  • nathalie en delikat historia
  • little bee
  • bokbranschen
  • qr-koder

Nice Noise

A Nice Noise grundades i juli 2010  av  före detta marknadschefen och  affärsutvecklaren  Anna von Scheele. A Nice Noise är primärt ett ljudboksförlag, och stod för 3 av 7 finalnominerade titlar till Stora Ljudbokspriset 2012,

men erbjuder även ljudproduktion i marknadsföringssyfte till exempel voice over, reklamjinglar och ljudboksproduktion liksom  det nu aktuella QR-kodskonceptet.

anicenoise.com

facedbook.com/anicenoise