Incit Inspirerar = Visste du att ditt affärssystem kan vara ditt beslutsstöd/BI?

Blogginlägg   •   Nov 16, 2016 15:43 CET

Har ni ett affärssystem där ni enkelt kan skapa egna urval och genvägar till information i systemet, anpassade utefter roll och ansvar? Kan användarna visualisera utfall mot mål och planera för framtiden genom att lägga budget och hantera underhållsplanering? I många affärssystem har du möjlighet att skapa en Favorit utifrån dina egna behov. Med hjälp av Favoriter och visuella Favoriter är det möjligt att följa upp och visualisera nyckeltal och KPI:er över historisk data.

Self Service
Det är viktigt att Beslutsstödet i ert affärssystem följer trenden med Self Service och låter användarna få friheten att skapa sina egna val och lösningar.

Vanligtvis utses någon internt som ansvarar för Beslutsstödet. Den som skapar en Favorit kan dela ut den till olika användargrupper, på så vis kan exempelvis alla fastighetsskötare har sin egen uppsättning med Favoriter.

Det är viktigt att företagets Beslutsstöd vid behov går att vidareutveckla och att ni kan få hjälp från er systemleverantör med vilka nyckeltal och KPI:er som just er organisation bör använda sig av, samt hur dessa ska byggas upp för bästa resultat. Genom att använda sig av rätt KPI:er kan interna processer kartläggas och förbättringsområden lätt identifieras.

Mobilitet
Förutom att det är enkelt att skapa sin Favorit i Incit Xpand är det också viktigt att kunna välja vilka Favoriter som ska visas i den mobila vyn. Det är även möjligt att styra innehållet och på vilket sätt informationen presenteras.

Visualisera för bättre överblick och ökad kontrollFavoriter som skapas visualiseras i form av exempelvis en hastighetsmätare eller ett trafikljus och tydligt visa aktuella siffror. Genom visualisering kan mottagaren snabbare inhämta informationen och förstå sammanhanget av det som presenteras. När visuella Favoriter byggs för ledningen är det viktigt att ha en strategisk vy, gärna i form av en översikt med övergripande KPI:er. Visuella Favoriter som skapas för operativ personal bör innehålla nuvarande situation och aktuell status. Exempel på översikt kan vara: Hur många felanmälningar har inkommit senaste veckan? Hur många lägenheter och/eller lokaler är inte uthyrda?

Vill du veta mer? Kontakta Robert Sjöholm, Incit, robert.sjoholm@incit.se