Ett symboliskt handslag ägde idag rum mellan Eidars Vd Urban Blom och Skanskas distriktschef Anders Ericsson i samband med att avtalet för utvecklingsprojektet kring Kronogårds torg signerades.

Eidar genomför stor satsning på att utveckla Kronogården

Idag 4 november 2019 är AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag glada att kunna meddela att samarbetsavtal har slutits med Skanska som blir strategisk partner för ett omfattande utvecklingsprojekt kring Kronogårdens torg och höghus.

Målet för projektet är att utveckla kvarteret med Kronogårdens torg och de omkringliggande lokalerna och höghusen till en levande, attraktiv och lockande mötesplats, inte bara för dem som bor i området, utan även för invånare från alla delar av staden. Attraktiva verksamhetslokaler och bostäder vid torget och i höghusen på Lantmannavägen 12-46 ska kombineras med tilltalande butiker och restauranger för att skapa förutsättningar för människor att mötas och bidra till att fler vill bo, jobba och vara i Kronogården. Genom att bygga om, renovera och rusta upp såväl själva torget som kringliggande lokaler och lägenheter vill vi förvandla Kronogårds torg från ett öde torg till en levande, trygg och attraktiv mötesplats för alla åldrar. Ombyggnation till ett hundratal nya studentlägenheter planeras samtidigt som vi utreder hur renoveringen ska fortsätta efter det nyligen genomförda ventilationsbytet i höghusen.

Nu när avtalet är undertecknat går arbetet vidare med att Eidar och Skanska tillsammans inventerar bostäder, lokaler och byggnader för att utifrån behoven avgöra vad som ska göras inom projektet.

-Vi kan i nuläget inte säga exakt vad som kommer att ingå i renoveringen eller hur torget kommer att se ut när det är klart, det kommer vi att forma nu tillsammans med Skanska och i dialog med människorna och föreningarna som finns i området, säger Stefan Jansson, fastighetsutvecklingschef på AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag.

Ambitionen är att renoveringen ska starta under 2020, men vi prioriterar att låta förarbetet ta den tid det behöver för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt.

För mer information kontakta:

Stefan Jansson
Fastighetsutvecklingschef, AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag
Telefon 0520- 877 31
E-post: stefan.jansson@eidar.se

Urban Blom
Vd, AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag
E-post: urban.blom@eidar.se

Med drygt 6 000 hyreslägenheter i hela Trollhättan erbjuder AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag, rum och kök för alla smaker. Vi har boende för studenter, småbarnsfamiljer och äldre, såväl mitt i stan som i radhusidyller nära naturen. Vi ägs av Trollhättans Stad, vilket innebär att vi i praktiken är alla trollhättebors eget bostadsbolag.

Förutom våra lägenheter erbjuder vi affärslokaler och förvaltar också särskilda boenden för äldre, plus ett stort antal skolor och förskolor. Eidar ingår i SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, som är en bransch- och intresseorganisation för 300 allmännyttiga bostadsföretag.

Nu bygger vi minst 1 000 nya hem till framtiden

Trollhättan växer. Och kommunens mål är att vara 70 000 invånare år 2030. Vi på Eidar har bestämt oss för att bygga minst 1 000 nya hyreslägenheter innan dess. Satsningen Hem till framtiden är vårt sätt att bidra till utvecklingen och se till att alla som vill bo bra i Trollhättan ska kunna göra det. Idag är det tyvärr kö till boende och det måste vi tillsammans hjälpas åt att lösa. Vi visar mer än gärna vägen till ett smidigt boende, där man slipper ta dyra lån, klippa gräs och måla. Allt det där ingår i hyran. Och lite till.