- Med ytterligare 100 nya studentbostäder bidrar vi både till stadens utveckling och säkrar Trollhättan som en stad som uppfyller bostadsgarantin för Högskolan Västs studenter, säger Eidars VD Urban Blom

I vår bygger Eidar med Serneke 100 nya studentlägenheter i Trollhättan

Eidar och Serneke har inlett ett partneringsamarbete för att bygga nya studentlägenheter på Innovatumområdet i Trollhättan. Ambitionen är en byggstart under första kvartalet under 2019 med inflyttning för studenterna i samband med terminsstart höstterminen 2020.

- Vi har länge sett behovet av fler studentbostäder men inte haft tomt att bygga på. Nu har vårt systerbolag Kraftstaden gett oss möjlighet att köpa mark på Innovatumområdet som möjliggör för oss att få till 100 nya studentbostäder till staden, dessutom i ett kreativt, innovativt och relativt centralt område. Det känns jättekul, säger Stefan Jansson Eidars Fastighetsutvecklingschef.

100 nya hyreslägenheter är planerade, fördelade på tre huskroppar. Som alltid för Eidar är miljön i fokus och husen ska hålla hög miljöprofil både under byggnation och som fastighet.

- Vi är nu, på bara fem år, halvvägs i vår satsning om att bygga minst 1000 nya hyresrätter på 15 år. Med ytterligare 100 nya studentbostäder bidrar vi både till stadens utveckling och säkrar Trollhättan som en stad som uppfyller bostadsgarantin för Högskolan Västs studenter, säger Urban Blom, VD på AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag.

KONTAKTINFORMATION

Stefan Jansson, Fastighetsutvecklingschef Eidar, stefan.jansson@eidar.se, tel 0520-877 31

Urban Blom, VD Eidar, urban.blom@eidar.se, tel 0520-877 12

Med drygt 6 000 hyreslägenheter i hela Trollhättan erbjuder AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag, rum och kök för alla smaker. Vi har boende för studenter, småbarnsfamiljer och äldre, såväl mitt i stan som i radhusidyller nära naturen. Vi ägs av Trollhättans Stad, vilket innebär att vi i praktiken är alla trollhättebors eget bostadsbolag.

Förutom våra lägenheter erbjuder vi affärslokaler och förvaltar också särskilda boenden för äldre, plus ett stort antal skolor och förskolor. Eidar ingår i SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, som är en bransch- och intresseorganisation för 300 allmännyttiga bostadsföretag.

Nu bygger vi minst 1 000 nya hem till framtiden

Trollhättan växer. Och kommunens mål är att vara 70 000 invånare år 2030. Vi på Eidar har bestämt oss för att bygga minst 1 000 nya hyreslägenheter innan dess. Satsningen Hem till framtiden är vårt sätt att bidra till utvecklingen och se till att alla som vill bo bra i Trollhättan ska kunna göra det. Idag är det tyvärr kö till boende och det måste vi tillsammans hjälpas åt att lösa. Vi visar mer än gärna vägen till ett smidigt boende, där man slipper ta dyra lån, klippa gräs och måla. Allt det där ingår i hyran. Och lite till.