Brittiska ITV går på Death Cafe i Göteborg

Den brittiska TV-kanalen ITV gör ett reportage om hur förberedelserna inför en begravning skiljer sig åt mellan Sverige och Storbritannien. I början av februari kommer de till Göteborg för att bl.a. dokumentera en begravningsceremoni och ett Death Cafe.

ITV är den största kommersiella nyhetskanalen i Storbritannien och deras nyhetsprogram har miljontals tittare dagligen. Jade Liversidge, nyhetsproducent för ITV News, gör även dokumentärserier och besöker Göteborg under februari för att undersöka varför Sverige är ett av de länder i världen som är mest beredda för döden. ”Den svenska begravningsskatten är särskilt intressant, något motsvarande har vi inte i Storbritannien. Tyvärr ser vi istället en ökande begravningsfattigdom efter att sörjande har skuldsatt sig för att betala för stigande begravningskostnader”, säger Jade Liversidge inför besöket.

ITV kommer att dokumentera en begravningsakt, samt ett Death Cafe som hålls hos Vila Begravning. Death Cafe är en global rörelse där människor möts på lika villkor för att öppet och ärligt tala om döende och död över en kopp kaffe och kaka. Målet är att "öka medvetenheten om döden med sikte på att hjälpa människor att få ut det mesta av sina (ändliga/levande) liv".

Jenny-Ann Gunnarsson äger och driver Vila Begravning och hon gläds åt besöket ifrån Storbritannien. ”Jag är mycket intresserad av hur synen på död och begravning skiljer sig åt mellan olika länder och kulturer och jag ser fram emot att få visa det brittiska folket hur vi hanterar dessa frågor här i Sverige. Det är ju ett område som är i stor förändring”, säger Jenny- Ann Gunnarsson.

Josefin Haraldsson, handledare i sorgbearbetning på AB Genuin, kommer att vara samtalsledare på februaris Death Cafe i Göteborg. ”Det är intressant att Sverige uppmärksammas som ett land där vi förbereder oss väl inför döden. Jag tror inte att vi själva har det bilden, men det är ju lätt att bli hemmablind”, säger Josefin Haraldsson.

Death Café

Dag och tid: 9 februari 2019 kl.11.00- 13.30

Språk: Träffen hålls på svenska

Plats: Vila Begravning, Richertsgatan 8, Göteborg.

Arrangör: Vila Begravning http://vilabegravning.se och AB Genuin https://genuincoach.se.

Mer information: https://deathcafe.com/deathcafe/8238/

För ytterligare frågor och pressbilder: Jenny-Ann Gunnarsson, Vila Begravning, tel. 031-715 01 02 eller Josefin Haraldsson, AB Genuin, tel. 0703-740374.