Åbro Bryggeri lanserar sitt första överjästa öl någonsin

Åbro Bryggeri lanserar sitt första överjästa öl någonsin

För första gången på över 150 år lanserar Åbro Bryggeri en ale. Nyheten går under varumärket Bryggmästarens – en serie kvalitetsöl i begränsad upplaga.

En ale är ett överjäst öl, vilket innebär att vörten får jäsa under en högre temperatur. Det resulterar i en dryck med mycket smak och doft. Till skillnad från en lager, som smakar mer av malt, smakar en ale av frukt. Under vecka 6 lanserar Åbro, Bryggmästarens Ale på Horeca-marknaden.

Bryggmästarens Ale är en lättdrucken, ljus ale med halmgul färg och belgisk karaktär. Den har jäst med en temperatur på 20 grader och är väl utjäst, vilket ger drycken en lätt kropp och liten sötma. Smaken är lätt medelfyllig och fruktig med viss sötma och doften bjuder på inslag av tropisk frukt.

- Till Bryggmästarens Ale har vi valt varje råvara noggrant och processen är kontrollerad in i det
sista. Drycken är bryggd av fina råvaror som Pale Ale-malt och tysk kvalitetshumle. Vår filosofi
för varumärket Bryggmästarens är enkel men tydlig: Det är de små detaljerna som gör den stora skillnaden, säger Lennarth Anemyr, bryggmästare på Åbro Bryggeri.

Under namnet Bryggmästarens samlar Åbro all sin 150-åriga ölkunskap. Varumärket lanserar äkta hantverksprodukter som bryggs av förstklassiga råvaror och med extra omsorg. Här finns öl för den verklige ölälskaren och öl som Åbro själva älskar att få brygga.

- Bryggmästarens är ett varumärke som tar ut svängarna och vågar testa nya infallsvinklar. Nu är vi glada och stolta över att presentera en ale av hög kvalitet som är bryggeriets första överjästa öl
någonsin, säger Ola Passmark, varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

Bryggmästarens Ale lanseras under vecka 6 på Horeca-marknaden i begränsad upplaga om 500 fat.

För mer information, kontakta:Henrik Dunge
Telefon: 070- 5570817

Lennarth Anemyr
Mail: lennarth.anemyr@abro.se

Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är idag
190 anställda och omsätter ca 900 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider och Hwila. – Åbro Bryggeri har passion för mer än bara öl, cider, vatten och läsk, sedan 2013 är även vin en viktig del i vårt sortiment.