Åbro fortsatt huvudsponsor för SM i hembrygd öl

Åbro fortsatt huvudsponsor för SM i hembrygd öl

Åbro fortsätter sitt engagemang i svensk hembryggarkonst. Sveriges äldsta familjebryggeri förlänger samarbetet med Svenska Hembryggareföreningen och fortsätter som huvudsponsor för SM i hembrygd öl. Sponsorskapet sträcker sig till 2019 och innebär bland annat att SM-vinnaren får brygga sitt öl på Åbros bryggeri i Vimmerby och med Åbros hjälp lansera det till den svenska marknaden under hösten.

– Målsättningen med samarbetet är att tillsammans med Svenska Hembryggarföreningen sprida kunskapen och öka intresset för att brygga gott och smakrikt öl. För Åbro känns det lika viktigt som självklart att stötta arbetet med att bevara och utveckla den svenska hembryggarkonsten, säger Ola Passmark, Senior Brand manager på Åbro Bryggeri.

SM-vinnaren, som utses av ett erfaret domarteam, får chansen att brygga 30 000 liter av sitt öl på Åbros bryggeri i Vimmerby. Dessutom hjälper Åbro till att lansera vinnarbrygden på den svenska marknaden under hösten 2016.

– Under våra tidigare år som huvudsponsor har framtagandet och lanseringen av vinnarölen varit en höjdpunkt för alla inblandade. Vi ser fram emot nya spännande brygder att bli en del i vår speciella produktserie – Bryggmästarens – där vi samlat vår 150-åriga erfarenhet och hantverkskunskap, säger Ola Passmark.

Åbro har varit huvudsponsor för tävlingen sedan 2014. Det nya avtalet löper till och med 2019 och innebär bland annat att Åbro upplåter resurser och produktionskapacitet till årets vinnare i SM i hembryggt öl, samt stöttar föreningen i sitt arbete med att öka kunskapen och vetskapen om föreningen och hembryggs öl.

– Svenska Hembryggareföreningen och Åbro har haft tre år av framgångsrikt samarbete där Åbros engagemang har gjort att vi kunnat lyfta SM i hembryggt öl till en helt annan nivå. Därför är vi stolta och glada att förlänga med Åbro som huvudsponsor för SM i hembryggt öl, och vi ser fram emot de kommande åren tillsammans, säger Stefan Alexi, ordförande på Svenska Hembryggareföreningen.

Om SM i hembrygd öl

SM i hembrygd öl arrangeras av Svenska Hembryggareföreningen sedan 1989. Den 28:e upplagan av tävlingen äger rum i Baltiska Hallen i Malmö den 30 april och väntas slå rekord både vad gäller tävlande och besökare. I år väntas 250 bryggare ställa upp i domartävlingen.

För frågor eller ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Dunge, VD Åbro Bryggeri

henrik.dunge@abro.se

Stefan Alexi, Ordförande Svenska Hembryggarföreningen.

stefan.alexi@gmail.com

Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta familjebryggeri och ett av Europas modernaste. Sedan 1856 har Åbro Bryggeri bryggt öl med vatten från en och samma källa i småländska Vimmerby. Åbro Bryggeri har cirka 230 medarbetare och omsätter drygt 900 miljoner kronor per år. Åbro Bryggeri brygger ett flertal ölsorter såsom Åbro Original, Arton56, Åbro Lager, Åbro Lejon och premiumserien Bryggmästarens m.fl. Åbro Bryggeri erbjuder även en bred produktportfölj med bl.a. vin, sprit, läsk, cider och vatten. Rekorderlig Cider är en starkt växande exportprodukt, och idag uppgår exporten till ca 40 % av Åbros försäljning. Vattenvarumärket Hwila utnämndes till Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009. Mer information på: www.abro.se