Ät surdegsbröd gjort på öl till årets kräftor

Ät surdegsbröd gjort på öl till årets kräftor

Tidigare i somras lanserade Åbro Bryggeri ett surdegsbröd bakat på den kvalitetsvört som används vid tillverkning av Bryggmästarens Premium Gold.Brödet har smaksatts med handgjord puré av färska aprikoser och citroner – en smak som harmonierar perfekt med kräftorna ölen och nubben.

Det är Åbro Bryggeris bryggmästare Lennarth Anemyr som tillsammans med bagarmästare Oleg Khanpå bageri Bröd & Salt i Stockholm, som nu har skapat ett nytt spännande och unikt surdegsbröd av samma kvalitetsvört som används för Åbro Bryggmästarens Premium Gold.

Bryggmästarens Bröd är ett rustikt surdegsbröd med naturlig sötma från aprikoser, fräschör från citrus och som är strösslad med havssalt. Ett surdegsbröd passar utmärkt till alla härliga sommarmiddagar med sill, skaldjur, nubbe och öl.

• Äntligen har vi fått ett riktigt bra mjukbröd som harmonierar med ölen, kräftorna och nubben. Bryggmästarens Bröd är ett surdegsbröd med en mycket mild och fräsch smak som kan sägas vara ett enkelt bröd och öl i ett. Det här är verkligen ett bröd som gör sig på årets kräftbord, säger Lennarth Anemyr, bryggmästare på Åbro Bryggeri.

Bryggmästarens bröd säljs på alla Bröd & Salts butiker samt utvalda Hemköp och ICA-butiker i Stockholm. Priset för Bryggmästarens Bröd är 59 kronor.

Bilder och filmer:

Användarnamn: abro
    Lösenord: lejon

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Dunge VD för AB Åbro Bryggeri
Tel: 070 – 557 08 17
Email: henrik.dunge@adro.se

Michel Mourad
VD för Bröd & Salt
Email: michel@brodsalt.se

Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta familjebryggeri och ett av Europas modernaste. Sedan 1856 har Åbro Bryggeri bryggt öl med vatten från en och samma källa i småländska Vimmerby. Åbro Bryggeri har cirka 230 medarbetare och omsätter drygt 900 miljoner kronor per år. Åbro Bryggeri brygger ett flertal ölsorter såsom Åbro Original, Arton56, Åbro Lager, Åbro Lejon och premiumserien Bryggmästarens m.fl. Åbro Bryggeri erbjuder även en bred produktportfölj med bl.a. vin, sprit, läsk, cider och vatten. Rekorderlig Cider är en starkt växande exportprodukt, och idag uppgår exporten till ca 40 % av Åbros försäljning. Vattenvarumärket Hwila utnämndes till Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009. Mer information på: www.abro.se