Julöl och julecider – klassiker i juletider

Julöl och julecider – klassiker i juletider

Sveriges äldsta familjebryggeri lanserar Rekorderlig Julecider, en etablerad favorit på svenska julbord samt Bryggmästarens Vinterbrygd, ett mörkt julöl med hög kvalitet.

Rekorderlig Julecider är en säsongscider som släpps lagom till att julen står för dörren. Det är ett friskt och fräscht alternativ för den som vill ta en paus från ölet, nubben och glöggen. Den har en fruktig doft och söt smak med tydlig karaktär av äpple och kanel, smaker som går i julens tecken, och kan serveras både varm och kall.

Rekorderlig Cider från Åbro Bryggeri är en av Sveriges mest sålda cider med en stor och trogen publik. I sortimentet finns både klassiska smaker som t ex Äpple och Päron men också innovativa smaker som t ex Jordgubb-lime, Vildäpple-Fläder och Hallon-Stjärnfrukt. På senare år har varumärket med stor framgång även lanserats på exportmarknaden i bl a Storbritannien, Singapore, Nya Zeeland, Hong Kong, USA och Australien.

Sedan flera år tillbaka är Rekorderlig Julecider en del av Systembolagets ordinarie sortiment i juletid.

- Rekorderlig Cider har en bred produktportfölj som står i ständig utveckling, följer marknadens trender och erbjuder smaker för alla säsonger. Med en julecider i sortimentet kan vi ytterligare förstärka varumärkets position på marknaden, säger Ola Passmark, varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

Under namnet Bryggmästarens samlar Åbro all sin 150-åriga ölkunskap. Bryggmästarens erbjuder äkta hantverksprodukter som bryggs av förstklassiga råvaror och med extra omsorg. Varumärket har kammat hem en rad guldmedaljer i prestigefulla dryckestävlingar världen över. Nu lanserar bryggeriet för första gången någonsin ett julöl under namnet Bryggmästarens. Nyheten är signerad Åbros egen
bryggmästare Lennarth Anemyr. Resultatet är Bryggmästarens Vinterbrygd – ett mörkt julöl med
en mild maltaromatisk sötma som kommer från vetemalt, har en rostad karaktär och en citrussmak som efterkrydda. Smaken är torr till halvsöt och doften har inslag av grapefrukt samt mustig maltarom.

- Den långa kalla lagringen ger Bryggmästarens Vinterbrygd en härlig skumkrona i glaset som är en fröjd för både ögonen och gommen. Drick den som den är eller tillsammans med julmat och en nubbe, säger Lennarth Anemyr, bryggmästare på Åbro Bryggeri.

Rekorderlig Julecider finns i Systembolagets ordinarie sortiment, men säljstart den 15 november. Den säljs i 50 cl glasflaska och kostar 15,90 kr. Bryggmästarens Vinterbrygd finns som beställningsvara på Systembolaget fr o m den 1:e november. Den har 5,3% alkoholhalt, säljs i 33 cl glasflaska och kostar
14:90 kr.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se

Användarnamn: abro
Lösen: lejon

Henrik Dunge, VD.

Lennarth Anemyr, Bryggmästare.
Mail: lennarth.anemyr@abro.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 190 anställda och omsätter ca 900 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider och Hwila – Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009.