Susanne Heldring Axelsson, HR-chef på Botkyrkabyggen

100 sommarjobbare i Botkyrkabyggen i år

Att bidra till bättre bostadsområden och få den första raden i sin CV. Det är några av möjligheterna som Botkyrkabyggen varje år erbjuder sina sommarjobbare.

– Som allmännyttigt bostadsbolag vill vi självklart underlätta för fler unga att pröva på yrkeslivet. Dessutom ger sommarjobbarna oss möjlighet att knyta nya kontakter med en viktig målgrupp: kommunens många unga, säger Susanne Heldring Axelsson, HR-chef på Botkyrkabyggen.

Varje år ger Botkyrkabyggen unga möjlighet till jobb under några sommarveckor. De vanligaste arbetsuppgifterna är att plocka skräp, måla och rensa ogräs. I år kommer 100 sommarjobba i bostadsföretaget.

Sommarjobben är även ett viktigt steg för Botkyrkabyggens framtida rekryteringar och ett av flera sätt för bostadsbolaget att bidra till social hållbarhet.

– Sommarjobbet öppnar ögonen för kommande möjligheter och förståelse för hur jag som ung individ kan bidra till ett bättre samhälle. Men ungdomarna ger också väldigt mycket tillbaka till oss. Botkyrkabyggen får en energiinjektion till vårt arbete för rena och snygga bostadsområden, säger Susanne Heldring Axelsson.

Uttagningen till sommarjobben har skett i samarbete med Botkyrka kommun. Ansökningstiden har gått ut och kommunen arbetar nu med matchningsprocessen fram till mitten av maj. De som blir erbjudna plats får information från kommunen.