Kursledarna Ernesto Diaz Salvador och Agnes Fischer, Boodla

Pressinbjudan: Botkyrkabyggens och Boodlas trädgårdskurs lockar till egen odling

Bra jord – vad är det egentligen? Och vad är vitsen med en artrik gräsmatta, mossa eller en bädd av örter? Detta och mycket mer får Botkyrkabyggens hyresgäster lära sig på trädgårdskurs i Boodlas regi. Journalister är välkomna att delta på ett kurstillfälle onsdag den 11 mars.

– Botkyrkabyggen vill sprida kunskap och inspirera till odling på uteplatser och balkonger. Växter, grönsaker och bär sprider glädje för både människor och insekter. En prunkande trädgård gör mycket för trivseln, både för den som bor där och för de som passerar. Att arbeta tillsammans med Boodla gör att vi kan erbjuda kurser som knyter an till allas möjligheter att i stort och smått bidra till en bättre planet både socialt och miljömässigt, säger Cina Gerdin, kommunikations- och marknadschef på Botkyrkabyggen.

Botkyrkabyggen har kopplat all sin verksamhet till FN:s globala mål, där mål nr 15 Ekosystem och biologisk mångfald är ett viktigt mål. Det är en av anledningarna till att bolaget i samarbete med Boodla startat trädgårdskurser för de hyresgäster som idag hyr en bostad av Botkyrkabyggen och som vill söka en lägenhet inom bolagets boendekoncept TrädgårdsBo. Längre fram i år kommer lediga TrädgårdsBo-lägenheter i första hand erbjudas de hyresgäster som deltagit i minst fyra kurstillfällen. Idag går ett 30-tal hyresgäster Botkyrkabyggens trädgårdskurs i Boodlas regi.

– Odlingskurserna ger boende en chans att skapa gemenskap kring ett delat intresse. Både balkongodlare och de som vill odla gemensamt blir glada av att känna andra i kvarteret med samma hobby och efter kursen pratar man mycket om hur man kan bidra till mångfalden genom att odla olika växter. Det är väldigt roligt att se hur engagerade deltagarna blir när de börjar fundera på hur de ska planera sina framtida trädgårdar. Att Botkyrkabyggen erbjuder den här kursen gör att många kan få ny kunskap och inspireras, säger Agnes Fischer, en av Boodlas grundare och ledare av trädgårdskursen tillsammans med agronomen Ernesto Diaz Salvador.

Info om pressträffen:

Onsdag 11 mars. Kursen startar kl 14 och pågår, med pauser, till kl 17 i Gula villan, Albyvägen 37, i Alby. På plats finns kursdeltagare som är hyresgäster hos Botkyrkabyggen samt kursledarna Agnes Fischer och Ernesto Diaz Salvador från Boodla.

Om TrädgårdsBo:
Hos Botkyrkabyggen finns sedan 2015 boendekonceptet TrädgårdsBo. Ett 90-tal lägenheter i främst Norsborg och Fittja finns idag inom ramen för TrädgårdsBo. Det är lägenheter i ett flerbostadshus med en trädgård på mellan 45 och 120 kvadratmeter.

Mer om TrädgårdsBo finns att läsa här: https://www.botkyrkabyggen.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=09b2cbab-66bd-4e93-a142-2115bc43e644

Foto på Agnes Fischer och Ernesto Diaz Salvador från Boodla.

Charlotta Lundström, pressansvarig Botkyrkabyggen: 070-162 94 43, e-post: charlotta.lundstrom@botkyrkabyggen.se