En av tio kommuner pantar mera – Med pantbehållare utomhus

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. På Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, togs ett rejält krafttag under förra året för att öka återvinningen ytterligare. Bland annat erbjöd man kommunerna speciella pantbehållare att montera utomhus. Så här långt har 26 kommuner nappat och responsen är positiv.

Trots att vi i Sverige är bland de bästa i världen på att panta är det fortfarande omkring 200 miljoner burkar och flaskor per år som inte återvinns. I de konsumentundersökningar som Returpack genomfört framgår det att många av de burkar och flaskor som inte återvinns är sådana som konsumeras utomhus.

– Därför beslutade vi att förenkla för dem som vill göra sig av med sin tomma burk eller PET-flaska utomhus genom att erbjuda specialanpassade pantbehållare. Sedan kan de som vill tjäna en slant samla in burkarna och flaskorna och panta dem. Det handlar om att ge och ta, samtidigt som man gör en insats för miljön, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Självskötande system
Under 2010 monterades drygt 1000 pantbehållare upp i 26 kommuner runt om i landet. Malmö är en av kommunerna som valde att testa.

– Från början var vi lite skeptiska till om systemet skulle fungera. Vi trodde att det skulle bli mer jobb för vår driftorganisation, men redan efter några månader kan vi konstatera att det fungerar utmärkt. Vi har också fått positiva reaktioner från kommuninvånarna och till sommaren kommer vi att montera upp ännu fler pantbehållare, främst i parker, säger Thomas Ohlsson på Gatukontoret, Malmö kommun

Hoppas på fler kommuner
Satsningen på kommunsamarbete fortsätter under 2011 och Returpack hoppas att fler kommuner ska vilja prova lösningen.

– Vi har som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas. Pantbehållarna är en av många lösningar vi testar för att öka återvinningen. I grunden handlar det om att förändra attityder och beteenden så att vi alla tar vårt miljöansvar, säger Katarina Lundell.

Flera åtgärder
Att öka tillgängligheten genom pantbehållare är en av många åtgärder Returpack genomför för att öka återvinningen. Under förra året höjdes panten på burkar från 50 öre till 1 krona. Dessutom genomförs riktade kampanjer och aktiviteter mot ungdomar, som generellt är sämre pantare än genomsnittet.

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

Tomas Ohlsson, Gatukontoret, Malmö kommun
tomas.ohlsson@malmo.se

• pantbehållare