Föreningar samlade pant för 2,9 miljoner

Första omgången av Pantameras miljötävling Föreningskampen är avgjord. Totalt har 940 föreningar i Sverige deltagit i tävlingen och tillsammans har de samlat in över 3,4 miljoner förpackningar. Vinnaren av tävlingen blev Slöinge GOIF utanför Falkenberg som samlade in över 96 000 burkar och petflaskor. Förutom pantpengarna kammade de också hem en check på ytterligare 10 000 kronor.

– Vi är så tacksamma för alla som bidragit till vår seger i Föreningskampen. Det är enkelt att vara med i tävlingen eftersom man får anpassade säckar, omslutare och etiketter med streckkod från Pantamera. När säckarna är fulla med pant lämnar vi in dem till vårt lokala inlämningsställe och pantersättningen sätts direkt in på föreningens konto. Vi slipper alltså panta varje burk för sig, säger Pär Lerjebo på Slöinge GOIF.

Insats för miljön och föreningskassan
Den insamlade panten motsvarar en energibesparing på över 680 000 kWh – lika mycket energi som det går åt att värma upp 50 medelstora villor under ett år. Dessutom genererade insamlingen 2,9 miljoner kronor till föreningskassorna.

– Det här kan vara ett enkelt sätt för föreningar att få extraintäkter. Det speciella med den här satsningen är att Pantamera även ger ersättning för skadade burkar och petflaskor och för privatimporterade burkar utan pantmärke som i vanliga fall inte ger någon pant, förklarar Rickard Andersson produktchef på Pantamera.

Föreningskampen 2014 redan igång
Det går nu att anmäla sig till årets upplaga av miljötävlingen och Pantamera har märkt av att allt fler föreningar har fått upp ögonen för miljötävlingen.

– Vi har insamlingsbutiker på över 500 ställen spridda över hela Sverige och hittills har vi över 1000 anmälda föreningar. Vi hoppas att ännu fler är intresserade av möjligheten att både få extraintäkter och samtidigt göra en miljöinsats, förklarar Rickard Andersson.

Rickard Andersson, Produktchef Pantamera/Returpack
Rickard.andersson@returpack.se

Pär Lerjebo, Slöinge GOIF

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år.

Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/