Pantamera tackar Välgörenhetspanten i Sundsvall med jätteinsamling

Lördag den 3e september bjuder Pantamera in till en jätteinsamling av pant på Stora Torget i Sundsvall. Det gör man för att uppmärksamma och tacka Sundsvallsbon Fredrik Olsson och hans fantastiska initiativ Välgörenhetspanten som samlar in pant till förmån för Sundsvallsbor som kämpar med sin ekonomi.

Det är inte första gången som Fredrik och Välgörenhetspanten uppmärksammats, han har både fått Årets Drake och blivit nominerad till Årets Västernorrlänning. Under de knappa tre åren han drivit sitt projekt har han lyckats panta omkring 150 000 kronor som han skänkt till behövande.

Häromveckan meddelade Fredrik Olsson att han, efter att ha drivit Välgörenhetspanten helt ideellt i tre års tid och till stor del själv, kommer att kliva åt sidan. Nu söker han efter någon som vill driva Välgörenhetspanten vidare.

Pantamera har liksom många andra upptäckt och uppskattat Välgörenhetspanten och deras arbete. Därför vill man nu tacka Fredrik för hans arbete och goda initiativ med en stor insamling på Stora torget i Sundsvall, lördagen den 3/9 mellan kl 10 och 14.

– Fredrik har gjort ett helt fantastiskt arbete och står verkligen för någonting som vi gillar. Välgörenhetspanten visar tydligt att panten är en möjliggörare, som inte bara gör en viktig insats för miljön, utan även kan göra verklig nytta i samhället, menar Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack/Pantamera och före detta Sundsvallsbo.

Dubblar pantpengen

Nu hoppas Pantamera att Sundsvallsborna ska gå man ur huse för att skänka sin pant till Välgörenhetspanten och Sundsvalls behövande. När insamlingsdagens pant är räknad kommer Pantamera att dubbla pantpengen som ett bidrag till Välgörenhetspantens arbete. Under dagen kommer Fredrik Olsson uppmärksammas och tackas.

– Sundsvall har verkligen något att vara stolta över och vi hoppas att Sundsvallsborna sluter upp och dammsuger Sundsvall på pant på lördag, avslutar Katarina Lundell.

Dag: Lördag 3/9
Tid: 10.00 – 14.00
Plats: Stora torget, Sundsvall

Mer information och kontakt:
Fredrik Olsson, grundare av Välgörenhetspanten

Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack/Pantamera

Bakgrundsfakta:

Pantamera har gjort en film om Fredrik och Välgörenhetspanten: https://www.youtube.com/watch?v=qI2aB-X-r-g

Drivit insamling i tre år

Fredrik Olsson har under knappt tre års tid samlat in pant i Sundsvall med omnejd, som han sedan åkt runt och hämtat, pantat och omsatt till mat eller andra förnödenheter. Allt har skett via en Facebook-sida där han tagit emot både tips om var det finns pant och förfrågningar om stöd. Insamlingarna har skett på ideell basis utöver hans arbete som lokförare. Under åren har han samlat in runt 150 000 kronor till Sundsvalls utsatta.

Statistik: Sundsvallsborna bra på att panta

Under 2015 pantade Sundsvallsborna totalt 18 619 514 burkar och flaskor, i snitt 191 burkar och flaskor per person och år. Sverigesnittet ligger på 171 burkar och flaskor per person och år. Västernorrlands län ligger på 6:e plats på topplistan över de län i Sverige som pantar mest.

Mer information och statistik finns på www.pantamera.nu