Kommun installerade digital körjournal – gjorde besparingar på en miljon

Nässjö kommun investerade i digitala körjournaler från ABAX. Nu har teknologin gett besparingar på en miljon kronor.

För tre år sedan sökte Nässjö kommun efter en lösning för att automatisera hanteringen av körjournaler för kommunens bilar. I dag har kommunen sparat en miljon kronor och fått ökad kontroll över bilparken med hjälp av teknologin.

Rätt antal bilar används nu på rätt sätt

- I dag kan vi se hur servicebilarna används i en digital Google maps-karta. Utifrån den översikten har vi gjort flera effektiviseringar och anpassat bilmodellerna efter avdelningarnas olika behov. Idag har vi rätt antal bilar, rätt typer av bilar och bilarna används på rätt sätt, säger Lars Stridh, fordonsansvarig i Nässjö kommun.

Effektiviseringarna har bland annat inneburit att Nässjö kommun har gjort sig av med 5 bilar – en kostnad på 350 000 kronor per år.

Översikt över bilresorna

- En viktig åtgärd är att vi har analyserat resorna inom hemtjänsten. Det innebär att vi har lagt om rutterna för att minska bilanvändandet. Till de korta resorna använder man nu elcykel istället, säger Lars Stridh.

Billigare leasingkostnader och mindre slitage

Vid tecknande av leasingavtal har det tidigare varit ett problem att kommunen har behövt uppskatta hur mycket en bil skulle komma att köras. Det har resulterat i att kommunen betalat för mil som en del bilar aldrig kört, eller att det har blivit en stor avgift när bilar istället körts för mycket.

- Nu behöver vi inte längre höfta när vi skriver leasingavtal. Nu vet vi hur långt en bil kommer rulla genom att kolla på den tidigare användningen. Och ser jag att vissa bilar används väldigt mycket kan vi byta ut dessa mot bilar som några används mindre. På det viset får vi ett jämnare slitage och vi håller oss alltid till leasingavtalet, fortsätter Lars Stridh.

- Tidigare visste vi inte vad som hände med bilarna efter att de köpts in. Vi har bara fått hoppas på att bilarna används och sköts på rätt sätt. Men med ABAX har vi nu full koll på hur bilarna används, avslutar Lars Stridh, fordonsansvarig, Nässjö kommun.

Planerar fortsatta effektiviseringar

En miljon kronor, uppskattar Lars Strid, att kommunen har sparat tack vare alla effektiviseringar. Det finns också framtida planer på fler effektiviseringar som blir möjliga med den data och information som ABAX elektroniska körjournaler genererar automatiskt.

• gps
  • telematik