Innovativt samarbete banar väg för bättre behandling av personer med inflammatorisk tarmsjukdom, IBD

Nyhet   •   Dec 16, 2015 10:00 CET

I syfte att få en samlad kunskap om läkemedelsanvändning och behandling av personer med IBD, har AbbVie deltagit i ett omfattande samarbetsprojekt med Sveriges fyra största landsting samt läkemedelsföretagen MSD och Takeda.

– Detta samarbete är ett bra exempel på hur vi kan samarbeta för att förbättra vården och tillsammans skapa innovativa och hållbara lösningar som gör nytta för patienten. Över 60 000 personer har idag en IBD-diagnos och genom den data som nu analyserats i rapporten kommer vi att i partnerskap med vården kunna utveckla stöd och verktyg för ett bättre omhändertagande för denna stora patientgrupp, säger Eduardo Leyva, vd på AbbVie i Sverige.

Läs pressmeddelandet om projektet som idag publicerats av de fyra landstingen: http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/news/samlad-patientdata-foer-baettre-laekemedelsutveckling-142424