AbbVie deltar på Nordens ledande eHälsomöte

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2018 08:07 CEST

Den 24-26 april 2018 deltar AbbVie, som enda biopharmaföretag som utställare från läkemedelsindustrin, på Nordens största eHälsomässa, Vitalis.

”Vi har valt att ta en aktiv och ledande roll för att driva hållbara vårdlösningar i samarbete med andra aktörer i samhället, ofta i form av innovativa eHälso-initiativ, och därför är Vitalis en naturlig mötesplats för oss. Det är glädjande att få delta för andra året i rad. I år har vi tre programpunkter i seminarieprogrammet där vi tillsammans med våra samarbetspartners presenterar nya innovativa vårdlösningar”, säger Mia Tillgren Moreau, ansvarig samhällskontakter. ”Vi hoppas att vi genom vår närvaro på Vitalis kan skapa en plattform för dialog kring hur vi tillsammans kan hitta lösningar på framtidens hälsoutmaningar”.

Tillsammans med våra samarbetspartners har AbbVie följande programpunkter på årets Vitalis program:

• Innovation i partnerskap – Tillsammans med Västerbottens läns landsting har AbbVie arbetat för att ta fram en incitaments-/värdemodell som stöder innovation i partnerskap mellan landsting och företag och som syftar till att synliggöra, realisera och fördela värdet mellan parterna. Värdemodellen prövas i samband med att Västerbottens läns landsting börjar använda den digitala e-Hälsolösningen IBD Home.
  • Distansmonitorering inom IBD är här – Vägen från Ax till Limpa - Exempel på en innovationsresa där vi tillsammans med Västra Götalandsregionen diskuterar processen som lett till att IBD patienter får tillgång till den digitala e-Hälsolösningen IBD Home.
  • Utprovning av läkemedel via videosamtal – Genom videomöte kan personer med Parkinsons sjukdom prova ut sin medicin hemifrån istället för att ligga inlagda på sjukhuset. ParkinsonHome utvecklas i samarbete med Innovationsplatsen och Neurologkliniken på Karolinska Universitetssjukhuset.

Vi är alltid öppna för dialog kring hur vi tillsammans kan skapa en hållbar sjukvård. Välkommen till vår monter B03:21 för att diskutera framtidens vårdlösningar och att ta kontakt!

Victor Klang – ansvarig för vårt engagemang på Vitalis

Mia Tillgren Moreau – ansvarig samhällskontakter

Elisabet Roslund – ansvarig mediekontakter

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som arbetar för att hitta lösningar på svåra sjukdomar. I nära samarbete med flera aktörer i samhället driver vi hållbara vårdlösningar, med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi och virologi. Vi vill även bidra till det samhälle vi lever i och samarbetar därför i flera initiativ kring socialt ansvar.Vi är representerade i 170 länder och har cirka 29 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 140 medarbetare och huvudkontor i Solna. 2018 utsågs vi, för fjärde året i rad, till en av Sveriges bästa arbetsplatser. För mer information besök www.abbvie.se eller följ oss på Facebook och Twitter @abbvie_se.