AbbVie erhåller positivt CHMP utlåtande för Viekirax och Exviera att behandla vissa hepatit C-patienter med kompenserad cirros utan tillägg av ribavirin

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:59 CET

• 26 februari meddelade den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA:s rådgivande kommitté CHMP positivt besked och rekommendation av godkännande av förändrad indikation för Viekirax (ombitasvir/paritaprevir/ritonavir ) och Exviera (dasabuvir) att behandla vissa kroniskt sjuka hepatit C-patienter utan tilläggsbehandlingen ribavirin.
  • Den förändrande indikationen gäller genotyp 1b patienter med kompenserad cirros i stadium Child-Pugh A och baseras på fas 3b-studien TURQUOISE-III som behandlat patienter med Viekirax+ Exviera utan ribavirin under 12 veckor.
  • Samtliga patienter blev virologiskt botade (100 procent SVR12 [n=60/60]. Inga patienter avbröt behandlingen på grund av biverkningar.

Läs hela det globala pressmeddelandet här.

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som bildades år 2013 efter delningen av Abbott. Med hjälp av kunniga och
engagerade medarbetare och en unik innovationsstrategi arbetar vi för att hitta lösningar på svåra sjukdomar med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Vi är representerade i 170 länder och har cirka 28 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 130 medarbetare och huvudkontor i Solna. För mer information om företaget besök www.abbvie.se och www.abbvie.com, följ @abbvie på Twitter eller gå in på vår Facebook- eller LinkedIn-sida.