AbbVie erhåller positivt utlåtande för kortare behandlingstid med Viekirax hos patienter med hepatit C genotyp 4

Pressmeddelande   •   Jul 26, 2016 16:56 CEST

- Utlåtandet från CHMP är ett positivt steg mot godkännande av 12 veckors behandling med Viekirax (ombitasvir / paritaprevir / ritonavir tabletter) för personer infekterade med hepatit C-virus, med eller utan kompenserad levercirros (så kallad Child-Pugh A).

- AbbVies utökade ansökan till EMA baseras på resultaten från fas 3-studien AGATE-I som visar att 97 procent av patienterna blev botade efter 12 veckors behandling.

- Fullständiga resultat från studien AGATE-I publicerades i The Lancet i juni.

Läs hela pressreleasen på engelska här.

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som bildades år 2013 efter delningen av Abbott. Med hjälp av kunniga och engagerade medarbetare och en unik innovationsstrategi arbetar vi för att hitta lösningar på svåra sjukdomar med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Vi är representerade i 170 länder och har cirka 28 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 130 medarbetare och huvudkontor i Solna. För mer information om företaget besök www.abbvie.se och www.abbvie.com, följ @abbvie på Twitter eller gå in på vår Facebook- eller LinkedIn-sida.