CHMP ger positivt utlåtande för behandling av ungdomar med Hidradenitis Suppurativa (HS), en kronisk inflammatorisk hudsjukdom

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 10:33 CET

• Vid ett godkännande blir HUMIRA det första och enda biologiska behandlingsalternativet för patientermed HS i åldrarna 12 år och uppåt
  • I juli 2015 godkände den europeiska kommissionen HUMIRA för behandling av vuxna med måttlig till svår HS
  • HS kan uppstå i puberteten och förvärras över tid. Det finns för närvarande inte någon godkänd medicinering tillgänglig för behandling av ungdomar

HS är en kronisk hudsjukdom som kännetecknas av en inflammation i huden, oftast i armhålor, ljumskar, på skinkorna och under brösten.2,3 Ett antal fysiska symtom är associerade med HS, såsom återkommande, smärtsamma bölder och knölar (noduli), fistelgångar och ärrbildning. Dessa symtom kan leda till fysisk begränsning och psykologisk påverkan som negativt inverkar på patienternas livssituation. 2,4,5 HS uppskattas drabba 1 procent av den vuxna befolkningen. Prevalensen av HS bland ungdomar i åldrarna 12 och 17 år uppskattas vara 0,09 procent (298 av totalt 328 634 undersökta ungdomar var diagnostiserade för HS). 6 Det kan vara svårt att diagnostisera sjukdomen och många patienter upplever långvariga fördröjningar i diagnos och behandling.1,2

Sedan första godkända indikationen för 13 år sedan har HUMIRA fått godkännanden i mer än 90 länder med 14 olika indikationer7,8och har använts för behandling av över en miljon patienter.9

Läs det globala pressmeddelandet i sin helhet här.

Referenser:

1. Dufour DN, Emtestam L, Jemec GB. Hidradenitis suppurativa: a common and burdensome, yet under-recognised, inflammatory skin disease. Postgrad Med J. 2014;90:216-221.

2. Jemec G. Hidradenitis Suppurativa. N Engl J Med. 2012; 366:158-64.

3. Kimball, AB, Jemec, GB. Assessing the Validity, Responsiveness, and Meaningfulness of the Hidradenitis Suppurativa Clinical response (HiSCR) as the Clinical Endpoint for Hidradenitis Suppurativa Treatment. Br J Dermatol. 2014.

4. Zouboulis CC, Tsatsou F (2012) Disorders of the Apocrine Sweat Glands. In: Goldsmith LA, Katz SI, Gilchrest BA, Paller AS, Leffell DJ, Wolff K (eds) Fitzpatrick’s Dermatology in General Medicine. 8th ed, McGraw Hill, New York Chicago, pp 947- 959.

5. American Academy of Dermatology. Hidradenitis suppurativa. Available at: http://www.aad.org/dermatology-a-to- z/diseases-and-treatments/e---h/hidradenitis-suppurativa. Accessed July 16, 2015.

6.European Medicines Agency decision P/0121/2013. Available at: http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/PIP_decision/WC500144686.pdf. Accessed October 31, 2016.

7.Pharmaceutical and Medical Devices Agency (PMDA). New Drugs Approved in FY 2013. Available at:http://www.pmda.go.jp/files/000153463.pdf#page=1. Accessed October 31, 2016.

8.Data on File, AbbVie Inc. IMS NPA and IMS NSP cumulative data as of June 2016.

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som bildades år 2013 efter delningen av Abbott. Med hjälp av kunniga och engagerade medarbetare och en unik innovationsstrategi arbetar vi för att hitta lösningar på svåra sjukdomar med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Vi är representerade i 170 länder och har cirka 28 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 140 medarbetare och huvudkontor i Solna. För mer information om företaget besök www.abbvie.se och www.abbvie.com, följ @abbvie på Twitter eller gå in på vår Facebook- eller LinkedIn-sida.