Populärt seminarium om brukarhälsa blev fullbokat direkt även i Göteborg

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2018 10:03 CEST

Seminariet Hälsa för Brukare hålls nu för tredje gången, och precis som i Stockholm och Malmö var intresset mycket stort även i Göteborg. På fredag den 18 maj samlas både brukare och profession för att lära sig mer om hur man kan förbättra hälsan för människor med erfarenhet av att bruka narkotika.

Seminariet Hälsa för Brukare arrangeras av Brukarföreningen Stockholm och Göteborgs Brukarförening i samarbete med MSD, Gilead och AbbVie och vänder sig till alla som kommer i kontakt med människor som använder narkotika (myndigheter, profession och frivillighetssektorn) samt brukarna själva.

– Rätten till jämlik hälsa är en av grundpelarna i ett modernt samhälle. Det är självklart viktigt att det finns tillgång till rehabilitering från narkotika, men jämlik hälsa är oerhört mycket mer än så. Majoriteten av brukare har överhuvudtaget inte någon kontakt med primärvården, vilket innebär att små saker som till exempel ett litet sår av dåliga skor kan eskalera till en blodförgiftning med sjukhusinläggning som följd, säger Niklas Eklund, ordförande i Brukarföreningen Stockholm.
– Rätten till hälsa ska gälla alla.

Det är allmänt känt att människor som använder narkotika har dålig tillgång till både vård och tandvård. Det gäller både sårvård, psykiatrisk vård och annan kroppslig vård. Majoriteten av de som injicerar droger har en pågående hepatit C-infektion.

Ämnen som kommer att tas upp är bland annat sprututbyten, smittskydd, hur beroende påverkar hjärnan, trösklar och barriärer inom sjukvården och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som ADHD.

Talare är beroendeläkare och forskaren Johan Kakko, infektionsläkaren Marianne Alanko Blomé, leg sjuksköterska Katja Troberg och professor Bo Söderpalm.

I en efterföljande paneldiskussion medverkar även Dr Simon Larsson från Göteborg.

Kontakter Brukarföreningen i Stockholm och Göteborg:

Niklas Eklund
Ordförande i Brukarföreningen Stockholm
E-post: niklas.eklund@brukarforeningarna.se

Mikele Yohannes
Göteborgs brukarförening
E-post: mikele_1@hotmail.com

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som arbetar för att hitta lösningar på svåra sjukdomar. I nära samarbete med flera aktörer i samhället driver vi hållbara vårdlösningar, med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi och virologi. Vi vill även bidra till det samhälle vi lever i och samarbetar därför i flera initiativ kring socialt ansvar.Vi är representerade i 170 länder och har cirka 29 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 140 medarbetare och huvudkontor i Solna. 2018 utsågs vi, för fjärde året i rad, till en av Sveriges bästa arbetsplatser. För mer information besök www.abbvie.se eller följ oss på Facebook och Twitter @abbvie_se.