Press release -

STOCKHOLMS SKOLBARN BILDAR GIGANTISKT FREDSTECKEN FÖR ATT FIRA DEN INTERNATIONELLA FREDSDAGEN

Den 19 september samlades 540 skolbarn från Östermalmskolan i Galärparken på Djurgården för att bilda och bli fotograferade i ett gigantiskt mänskligt fredstecken! ABC Charity och CISV Stockholm bjöd in till eftermiddagen i full fredsanda med syftet att inspirera barnen och sprida medvetenhet kring den internationella fredsdagen.

Vi tror på att inspirera barn till ett globalt tänkande, där de känner att de genom handlingar på hemmaplan kan hjälpa barn i sin egen generation över hela världen, och genom att agera lokalt kunna bygga broar över hela världen.

Vår gemensamma mission i ABC Charity och CISV är att utbilda och inspirera handlingar för en mer fredlig och rättvis värld. Vi kan skapa möjligheter för barn i vår egen stad att känna sig som en del av en större värld. Vi kan inspirera barn till att agera lokalt och tänka globalt.

Därför har ABC Charity och CISV Stockholm, inför Internationella Fredsdagen den 21 september, ingått ett partnerskap och tagit fram initiativet med att fotografera ett gigantiskt fredstecken med 540 barn som ger möjligheten för oss som organisationer att uppfylla våra mål. Vi bjöd in Östermalms-skolan som nappade på initiativet och tillsammans med samtliga klasser från skolan, ca 540 skolbarn, togs bilden i Galärparken med utsikt mot Berzelii Park, Moderna Museet och Strandvägen, tisdagen den 19e september av ABC Charity’s grundare och fotograf Filip Cederholm Agoo.

“Det är fantastiskt att se glädjen i barnens ansikten och tillsammans skapa konst som inspirerar. Vi kan alla fundera på hur vi kan skapa en mer fridfull och fredlig värld runt omkring oss själva. Målet med den Internationella Fredsdagen är att skapa en dag då det är fred i hela världen. Så låt oss alla stödja detta initiativ och fundera på vad vi kan göra den här dagen för att skapa fred runt omkring oss själva, är det någon vi behöver säga förlåt till så varför inte göra det idag”. - Filip Cederholm

Fotot av fredstecknet kommer att ställas ut på Norrsken House (Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57C) i Stockholm på internationella Fredsdagen torsdagen den 21 september. Under dagen bjuder ABC Charity tillsammans med partners in för en heldag med klasser och workshops som främjar fred. Det bjuds in till bland annat yoga klass, meditation och konst skapande. För mer information om eventet på Norrsken House under den internationella fredsdagen vänligen besök ABC Charity’s eventsida på Facebook

Vi önskar alla barn och Stockholmare en inspirerande internationell Fredsdag och nästa år siktar vi in oss på 6000 skolbarn från alla Stockholms skolor för att skapa världsrekord i Yoko Ono anda.

• Events

• abccharity
  • kindsisthenewcool
  • peaceday