Filip Sten, ny vd för Abetong och Contiga

Filip Sten - ny vd för Abetong och Contiga AB

Filip Sten är ny vd för Abetong AB och Contiga AB, som tidigare i år förvärvades till 100 procent av HeidelbergCement.

- Det ska bli riktigt spännande och utmanande att leda två så framgångsrika företag, säger han.

Filip har lång erfarenhet från betongbranschen, nästan 20 år i olika företag och på olika positioner, främst inom marknad och försäljning.

- Jag kom in i betongbranschen via Cementa och sedan kom jag aldrig ur den igen, säger han och skrattar. Det är en jordnära bransch, stabil och trevlig, och materialet, betongen, är ju helt fantastisk i all sin enkelhet. Stål är däremot ett material jag inte jobbat med tidigare. Det ska bli mycket intressant att lära sig mer om det.

Filip Sten började sin tjänst den 1 september.

___________________________________________________________________________________________

Abetong och Contiga ingår i den internationella byggmaterialkoncernen HeidelbergCement, som har cirka 60 000 anställda i fler än 60 länder.

Contiga AB är den största svenska producenten av prefab stommar med egen tillverkning av både stålstomme och betongelement. Tillverkningen finns i Norrtälje och entreprenader utförs till största del i Storstockholm och Mellansverige. Företaget har cirka 250 anställda.

Abetong AB är ett av landets ledande företag inom prefabricerade betongelement och betongbaserade lösningar. Verksamhet är indelad i tre marknadssegment, anläggning, hus och lantbruk. Tillverkningen sker vid sex fabriker, Falkenberg, Varberg, Vislanda H, Vislanda S, Kvicksund och Hallstahammar. Huvudkontoret finns i Växjö. Företaget har cirka 550 anställda.