Ny brandstation i Kalmar - Abetong levererar betongstommen

Ny brandstation i Kalmar - Abetong levererar betongstommen

Abetong har i en offentlig upphandling, utlyst av Kalmar Kommun, fått ansvaret för hela den
bärande betongstommen, en totalentreprenad, till Kalmar nya huvudbrandstation. Det innebär ansvaret för konstruktion, produktion och montage av betongstommen.

- Vi är mycket stolta över att ha fått det här förtroendet från Kalmar kommun, säger Hans Lindfors, försäljningschef på Abetong. Projekteringen görs i BIM och det gör projektet ännu mer spännande, säger Hans Lindfors.

BIM-projekteringen pågår just nu tillsammans med övriga konstruktörsföretag. Därefter vidtar konstruktion av betongstommen. Produktionsstarten av betongstommen är beräknad till årsskiftet och kommer att ske i Abetongs fabriker i Falkenberg och Vislanda. Det är ca 8 000 timmar som beläggs med produktion i fabrikerna. Montaget startat i mitten av mars och håller på i 3-4 månader.

I juni 2015 ska brandstationen var helt färdig.

FAKTA BIM (Byggnadsinformationsmodellering)?

En BIM-modell är en virtuell modell av verkligheten. I modellen samlas och organiseras all information från en byggnads livscykel. BIM-modellen kan innehålla information om både den fysiska och den logiska sammansättningen av objekten och själva byggnaden. BIM-modellen kan beskrivas som en virtuell prototyp.

Taggar

Abetong har under mer än 70 år utvecklat produkter och system inom områdena anläggning, hus och lantbruk och är idag ett av landets ledande företag när det gäller prefabricerade betongkonstruktioner. Företaget sysselsätter ca 550 personer och omsätter ca 1,3 miljarder kronor. Huvudkontoret finns i Växjö.  Tillverkning sker vid fabrikerna i Falkenberg, Hallstahammar, Kvicksund, Varberg och Vislanda. Försäljningskontor finns på 13 orter i Sverige. Abetong ingår i den internationella byggmaterialkoncernen HeidelbergCement, som har cirka 58 000 anställda i fler än 60 länder.