Jörgen Persson, ny vice vd för Abetong

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2015 09:14 CET

Abetong förstärker ledningen och rekryterar Jörgen Persson till ny vice vd från första januari 2016.

Jörgen Persson har bred erfarenhet från byggbranschen och kommer närmast från Skanska Stomsystem, där han varit vd sedan 2011. Dessförinnan har han haft olika ledande befattningar på såväl Skanska Stomsystem AB som Skanska Sverige AB.

– Vi är inne i en expansiv fas där vår bransch har hög tillväxt. Behovet av nya bostäder är stort och det kommer att göras stora satsningar på infrastruktur framöver. Abetong har en hög ambition och vi är stolta och glada över att kunna knyta Jörgen till vår ledning, säger Gunnar Syvertsen, vd för Abetong och General Manager för HeidelbergCement Northern Europe.

Abetong har under mer än 70 år utvecklat produkter och system inom områdena anläggning, hus och lantbruk och är idag ett av landets ledande företag när det gäller prefabricerade betongkonstruktioner. Företaget sysselsätter ca 550 personer. Huvudkontoret finns i Växjö.  Tillverkning sker vid fabrikerna i Falkenberg, Hallstahammar, Kvicksund, Varberg och Vislanda. Försäljningskontor finns på 14 orter i Sverige. Abetong ingår i den internationella byggmaterialkoncernen HeidelbergCement, som har cirka 45 500 anställda i fler än 40 länder.