Abilia förvärvar portfölj av larmprodukter från Emfit

Abilia AB har tecknat avtal om att förvärva produkträttigheterna till en portfölj av etablerade epilepsi- och närvarolarm från finska Emfit Ltd. Transaktionen har ett stort strategiskt värde för Abilia då den etablerar bolaget som en ledande aktör inom epilepsilarmsmarknaden.

Abilia har under ett antal år sålt Emfits epilepsi- och närvarolarm. Samarbetet har varit framgångsrikt, vilket lett till att Abilia idag är en av de ledande distributörerna av Emfits larmprodukter. Utöver förvärvet av produkträttigheterna erhåller Abilia 10 års global exklusivitet till sensorteknologin inom de relevanta applikationerna med undantag för den Nordamerikanska marknaden. Därmed skapas utmärkta möjligheter för Abilia att utveckla affären ytterligare tillsammans Emfit och bolagets befintliga distributörer och kunder. Emfit kvarstår som underleverantör av den unika sensorteknologin.

”Vi har under flera år på ett mycket framgångsrikt sätt utvecklat ett samarbete med Emfit kring de aktuella produkterna och Abilia ser stor potential för fortsatt stark utveckling inom de relevanta marknaderna. Övertagandet av Emfits produktportfölj innebär att Abilia etablerar sig som en ledande aktör inom en högintressant nischmarknad för epilepsilarm. Emfits produkter ingår idag i vårt sortiment och genom transaktionen får vi även möjlighet att fortsätta utveckla affären tillsammans med övriga distributörer och kunder runt om i världen.”, säger Tove Christiansson VD Abilia AB.

”Vi är mycket glada att ingå detta avtal med Abilia, vår långsiktiga partner och distributör. Transaktionen säkerställer en långsiktig och utökad tillgänglighet på marknaden av dessa välbehövda och efterfrågade produkter.”, säger Heikki Räisänen, VD och grundare Emfit Ltd

För mer information, kontakta:
Tove Christiansson, verkställande direktör, Abilia
Mobil +46 (0)70-291 28 33
E-post tove.christiansson@abilia.se

Om Abilia
Abilia ger personer med särskilda behov möjlighet att öka sin självständighet och ta kontroll över sin vardag. Med över 40 års erfarenhet och stöd av forskningsresultat vet vi att våra hjälpmedel stödjer människor att skapa struktur i vardagen, kommunicera med sin omgivning, styra funktioner i sitt hem eller påkalla hjälp vid behov. Vi menar att alla människor ska ha samma möjligheter att vara delaktiga i samhället på sina villkor och vi brinner för att skapa förutsättningar för alla att leva ett rikare liv.

Abilia utvecklar, tillverkar och säljer hjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar inom områdena kommunikation, kognition och omgivningskontroll & larm. Vi har kontor i Sverige, Norge, och Storbritannien samt exporterar till ytterligare 20 länder. Abilia omsätter idag ca 200MSEK och ägs av MedCap, en nordisk aktör som investerar i etablerade bolag inom Life Science med betydande utvecklingspotential. MedCap har varit delägare sedan 2007.

Om Emfit
Emfit grundades för 27 år sedan, har huvudkontor I Finland och dotterbolag I USA och Kina. Emfit är världsledande inom tillverkning av ferroelektriska polymer-sensorer och material för olika branscher såsom sport, sängar, maskiner och byggindustri. Företaget är också en ledande leverantör av realtids, IoT baserade autonoma och smarta sänglösningar. Företagets kärnkompetens är inom utveckling och tillverkning av realtids vibrations- och kraftmätningslösningar som använder Wi-fi, mobildata och webtekniker. För mer information om Emfit: www.emfit.com

DOKUMENT OCH FILER

Pressmeddelande 20170130 83.1 KB