Bertil Svensson och Eva Rubin fyller båda 65 i år och lämnar ABK i april för livet som pensionärer.

ABK:s trotjänare går i pension

I april går två av ABK:s verkliga trotjänare i pension. Bertil Svensson och Eva Rubin har
under många år varit företagets ansikten utåt på Gamlegården, Österäng och i norra och södra delen av kommunen, där de arbetat som områdeschefer.

– Vi är väldigt glada för allt de gjort för ABK och våra hyresgäster och önskar dem lycka till i framtiden, säger ABK:s vd Henrik Strand. Bertil Svensson började på ABK direkt efter trädgårdsskolan i mitten av 1970-talet. Tjugo år senare anställdes Eva Rubin som byggnadsingenjör.
– Jobbet har varit så omväxlande att jag aldrig har känt behov av att pröva något annat, säger Eva Rubin.
I sina roller som områdeschefer har de lärt känna sina områden i detalj, och många är de hyresgäster som de kommit i kontakt med. Båda tycker att den kontakten har varit bland det bästa med jobbet.
Eva Rubin har under sin tid på ABK fått följa renoveringarna på Österäng från start till mål. Hon är glad över att det fantastiska resultatet.
Bertil Svensson, som haft Gamlegården som utgångspunkt, glädjer sig över alla de insatser som gjorts och görs för att få bostadsområdet mer attraktivt, men om han skulle få önska något hade han velat se att att integrationen i samhället gick snabbare.
För Bertil Svensson kommer världen framöver att handla om golf, bridge och släktforskning. Det blir säkert fler resor till barn och barnbarn i Australien, och dessutom står Kalifornien på listan.
Eva Rubin kommer nu få mer tid till naturen, barnbarnen, sommarstugan i Blekinge och Friskis&Svettis.