AB Kristianstadsbyggen höjer hyrorna med 0,48 procent i genomsnitt

AB Kristianstadsbyggen höjer hyrorna med 0,48 procent i genomsnitt

Hyresförhandlingarna mellan AB Kristianstadsbyggen och Hyresgästföreningen är nu avslutade och parterna är överens om hyreshöjningen för 2017. Från och med 1 januari 2017 höjs hyrorna med 0,48 procent i genomsnitt.

Höjningen kommer att variera mellan olika lägenheter beroende på faktorer som läge och standard. Det innebär att höjningen varierar mellan noll och 50 kronor per månad. Ingen kommer få en högre höjning än 50 kronor.

- Även om räntan är historiskt låg hade vi egentligen behövt en större ökning för att klara av vår ökade nyproduktion och vårt fortsatt stora underhållsbehov, säger Henrik Strand. Men vi anpassar oss efter hur den allmänna prisutvecklingen ser ut i samhället.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag med runt 8 900 hyresbostäder i Kristianstads kommun. Vi förvaltar dessutom 300 butiker och kontor, alla kommunala äldreboenden och gruppboenden samt Kristianstads arena.

Henrik Strand

vd ABK 044-7803380