ABK bygger nytt vid Gamlegårdsbadet

ABK bygger nytt vid Gamlegårdsbadet

ABK planerar att bygga en ny byggnad på Gamlegårdsbadet med omklädningsrum och duschar för badgästerna. Byggnaden är också tänkt att fungera som samlingslokal för boende och föreningar på området.

- Vi har lyssnat på synpunkter från de boende, säger Henrik Strand, vd på ABK. Uppfräschade lokaler till badet och en samlingslokal är något som verkligen efterfrågats på området,

Gamlegårdsbadet är kommunens enda friluftsbad med fri entré för alla besökare och en uppskattad plats av både boende på området och besökare utifrån. För några år sedan storsatsade ABK på badet då reningsanläggningen moderniserades.

- När det nu var dags att fräscha upp omklädningsrummen ville vi ta ett helhetsgrepp, säger Jonas Rosenberg, kommunikationschef på ABK. Vi vill bygga en flexibel lokal som kan locka fler besökare till badet och som samtidigt kan komma fler till godo än bara badgästerna.

ABK planerar att lokalen kan stå färdig till sommaren 2019.

Nybyggnationen är en del i ABK:s långsiktiga arbete med att utveckla Gamlegården, som också inbegriper storlekplats, stort belysningsprojekt, statliga konstprojekt, solenergi och mycket mer.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag med cirka 9 000 hyresbostäder i Kristianstads kommun. Vi förvaltar dessutom genom dotterbolag 260 butiker och kontor, alla kommunala äldreboenden och gruppboenden och Kristianstads arena samt bygger Kristianstads nya badhus. Bedömt marknadsvärde på fastigheterna i ABK-koncernen är drygt 7 miljarder kronor och omsättningen drygt 780 miljoner kronor. Med över 180 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.