​ABK fortsätter med lyckad satsning på egna ferietjänster för ungdomar

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2020 08:43 CET

Tidigare år har AB Kristianstadsbyggen (ABK) tagit emot ungdomar via Kristianstads kommun, för två veckors feriearbete. Under 2019 sökte och anställde ABK istället egna feriearbetare mellan 16 och 18 år, utökade perioden till fyra veckor och gav fler ungdomar än tidigare möjlighet till jobb. Satsningen blev så lyckad att ABK fortsätter med upplägget i år och till kommande år. Dessutom ger bolaget sommarjobb i åtta veckor åt drygt 50 ungdomar över 18 år.

– Förra året kunde vi ge jobb till drygt 80 ungdomar som med handledning av vår personal gjorde ett jättebra arbete ute på våra bostadsområden, säger Anette Olsson, personalchef på ABK. I år tar vi emot lika många.

Satsningen kom till som ett resultat av utvärderingar ABK gjort efter tidigare års feriearbeten.

– Vi kom fram till att det här upplägget är betydligt bättre både för ungdomarna, för ABK och för kvaliteten på arbetet, säger Anette Olsson.

Under sommarhalvåret växer ABK:s personalstyrka med nästan 50%.

Under januari och februari rekryteras mer än 100 tjänster på abk.se, som sommarjobbare (bland annat vikarier för ordinarie fastighetsskötare och administrativ personal), trädgårdspersonal på sex månader och feriearbetare.

Kommentarer (0)

Kommentera