ABK renoverade rekordmycket under 2019, som här på Lyckans Höjd i Kristianstad.

​Gott resultat och rekordmycket underhåll för ABK 2019

AB Kristianstadsbyggen redovisar ett resultat efter finansiella poster på 38 miljoner kronor för 2019.

– Årets resultat kommer bland annat av goda insatser från medarbetarna, gynnsamma räntor och väder, energieffektivisering och att bolaget i stort sett inte har några vakanser, säger ABK:s vd Henrik Strand.

Resultatet innebär att avkastningskravet enligt ABK:s ägardirektiv uppfylls med god marginal. Vinsten läggs i bolagets egna kapital, vilket gör att bolaget blir starkare, soliditeten ökar och ger möjlighet till fortsatt goda lånevillkor.

Förutom offensiva satsningar på nyproduktion och energieffektivisering har ABK det senaste årtiondet haft en historiskt hög nivå på årligt underhåll och renovering. Bolaget har under den perioden investerat över 1,5 miljarder kronor i de befintliga fastigheterna. Under 2019 höjdes nivån ytterligare, då ABK investerade drygt 185 miljoner på underhåll och renovering.

Henrik Strand

vd ABK 044-7803380