Varningstriangeln ska alltid ligga redo i bilen.

Var rädd om dig i sommar – glöm inte varselvästen!

Varselväst och varningstriangel kan vara det som gör hela skillnaden om olyckan är framme. Med sommaren ökar trafiken och olycksstatistiken skjuter i höjden. Det finns dock en hel del knep att ta till för att förebygga allvarliga situationer och minimera riskerna vid tillbud.

Det låter motsägelsefullt att olycksstatistiken på våra vägar är som högst när väglaget och sikten är som bäst. Många vägarbeten i kombination med hög trafik och långa körsträckor när semesterfirarna ger sig ut på vägarna ökar olycksrisken. Det är också vanligt att överskatta både sin egen och andras förmåga och därmed uppvisa ett ökat riskbeteende.

Dubbelkolla varningstriangel och varselväst

Det finns en del riktlinjer att hålla sig till för att öka säkerheten i trafiken. Se till att bilen är fulltankad och att det är påfyllt med spolarvätska innan avfärd och tanka därefter i god tid för att undvika risk för bensinstopp. Kontrollera att varningstriangel och varselväst finns i bilen. Det är bra att ha extra vatten om man skulle fastna i bilköer. När man reser med mycket packning är det också viktigt att stuva den rätt. Börja med att placera det tyngsta längst ner mot ryggstöd och sidor. Tänk på att lasten kan röra sig åt alla håll så se gärna till att sådant som kan tippa ligger ner och undvik att lägga saker ovanför ryggstödet.

Om problem uppstår gäller det att veta hur man ska agera:

• Slå på varningsblinkers och parkera bilen på så säker plats som möjligt
  • Hämta varningstriangel och varselväst
  • Placera varningstriangeln 50-100 m bakom bilen
  • Lämna bilen och sätt dig en bit från vägen och ring bärgningsbil

Sist men inte minst: Ta för vana att alltid kontrollera att du har varningstriangel och varselväst lättillgängligt i bilen innan du kör iväg!