8 av 10 har brutit mot en eller flera trafikregler

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2018 12:57 CET

Bilister

8 av 10 bilister har brutit mot en eller flera trafikregler. Det visar en färsk undersökning från fälgleverantören ABS Wheels i form av en däckpanel med 25.000 bilägare.

För två år sen gjorde Sifo en undersökning som visade att nio av tio brutit mot trafikreglerna. ABS Wheels följde undersökningen och ställde liknande frågor två år senare i sin däckpanel.

- Jag trodde siffran skulle vara högre med tanke på den ökade mobilanvändningen i trafiken. Det verkar som att bilister blivit bättre på att följa regler, säger Andie Lahdo, VD på ABS Wheels.

Undersökningen visar att 65% som bryter mot trafikreglerna är män. Vanligaste trafikbrottet är fortkörning där 80% erkänner att de kört för fort. 7 av 10 erkänner att det någon gång rattsurfat. Endast 10% erkänner att det ofta struntar i trafikreglerna.

- Vi behöver tydligare och skarpare regler! Läser man statistiken på Brottsförebyggande rådet så ser man att trafikbrott hör till dom brotten som sällan anmäls, berättar Andie

- Det finns även lite ironi i det hela, nu kommer det helt plötsligt en ny lag från 1 februari 2018 som förbjuder föraren från att hålla mobilen i handen. Vad är det som är nytt? flertalet personer har dömts och fått böter för det ända sedan 2013. Det råder mycket oklarheter kring trafikreglerna, menar Andie

Kort om trafikbrott

• Till vanligaste trafikbrotten hör fortkörning, rattfylleri, brott mot bilbälteslagen, olovlig körning, med mera.
  • Trafikverkets studie visar att varannan billist inte håller hastigheten.
  • Med synligare kontroller minskar fortkörning enligt motormännens undersökning.
  • Enligt nya trafikförordningen får du inte använda mobiltelefon vid framförande av ett fordon.
  • Fortkörning är det vanligaste trafikbrottet i Sverige.