Punkteringar är vanligare än vad man tror

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2019 09:09 CET

Punktering

Känslan man får när man upptäcker att man har råkat ut för en punktering under färd är allt annan än bra.

Att få punktering är aldrig kul, oftast går skadan att lösa snabbt med punkteringsspray eller så ombeds man att laga däcket hos sin lokala verkstad. Ibland går det så långt att man ombeds köpa nya däck.

Men hur vanligt är det med just punkteringar? enligt ABS Wheels senaste undersökning visar det sig att 76% någon gång fått punktering. Endast 24% svarade nej av de 2000 tillfrågade bilisterna.

-Det är intressant data som vi kommer att gräva djupare på, det intressanta är att veta hur pass många av ovanstående som faktiskt köper ett däck eller lagar det, det går förstås inte undvika en punktering helt, men risken kan minskas och skadan minimeras genom att köra lugnt och genom att ha rätt lufttryck berättar Andie Lahdo, ABS Wheels VD.

Vanligaste orsakerna till punktering:

• Kross av sprängsten vilket orsakar stenpunkteringar.
  • Glas på gator.
  • Vassa metallbitar, spikar och skruvar.
  • Äldre däck får punktering.
  • Lågprofilsdäck under biltillverkarens rekommendation.

ABS Wheels har blivit gaseller tre år i rad och varit nominerade på Motorgalan, sales awards, årets chef och Serendipity Challenge. Bolaget är även ett av finalbolagen hos Breakit Impact Challenge. Det mest ärofyllda priset vann ABS Wheels år 2019 när man korades till Årets företagare - ett pris som delas ut av Företagarna.