Varning: Byt inte till sommardäck än

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2019 07:13 CET

Bild på olycka

Från och med 1 april 2019 är det lagligt att köra med sommardäck i hela Sverige. Men det betyder inte att du måste skynda dig att byta. På många håll kan det till och med vara smart att vänta lite. Fälgtillverkaren ABS Wheels har enligt månadsrapporten sett att det fortfarande finns bilister som vill byta alldeles för tidigt.

- I Februari månad har vi haft många bilister som vill byta till sommarhjul trots att det fortfarande är olagligt,speciellt nu i slutet av månaden har vi märkt att det rings extra mycket. Vi har även pratat med återförsäljare som rapporterar i stort sett samma info, det är farligt att byta nu säger Andie Lahdo, ABS Wheels VD.

Reglerna säger att din bil ska ha godkända vinterdäck mellan 1 december och 31 mars när det råder vinterväglag. Det betyder att det snart är fritt fram att köra med sommardäck oavsett väder och temperatur. I ABS Wheels fall har man kontaktat samtliga 210 monteringsverkstäder och bett dom vänta på grund av farorna.

- Det handlar inte bara om att sälja, säkerheten kommer först, därför ska man informera bilisterna om farorna och be dom komma efter 31 mars, på så sätt tappar man inte affären och får istället pluspoäng i form av trovärdighet säger Andie.

Även om det är soligt ute med plusgrader i Februari är risken alldeles för hög för att åka på tråkigheter enligt fälgtillverkaren.

- Sommardäck blir hårda vid minusgrader och leder till sämre greppförmåga som i sin tur kan leda till olyckor och dödsfall avslutar Andie