Akustisk innovation för bortglömd del av rummet – av Stefan Borselius och Abstracta

Det finns alltför många anonyma och dystra innertak som sänker helhetsintrycket av miljön. Modulsystemet Sky är utvecklat av Abstacta och formgivaren Stefan Borselius för att ändra på den saken, med ett formspråk som ger visuell energi åt rummet samtidigt som ljudlandskapet förbättras. Sky finns i två versioner: Sky Ceiling och Sky Wall.

Intresset för ljudlandskapet har vuxit lavinartat under de senaste åren. Idag finns det en mångfald av omsorgsfullt designade akustiska produkter i olika stilar att välja bland. Men nästan alla är gjorda för att placeras på golv, monteras på väggar, eller hänga i luften. Innertaken är bortglömda – trots att de spelar en avgörande roll för såväl akustiken som för den visuella upplevelsen.

– Ingenting saboterar en interiör lika effektivt som ett tråkigt innertak. De lösningar som finns är standardiserade och oerhört anonyma. Här dominerar funktionen fullständigt på bekostnad av formen. Med Sky vill jag levandegöra rummet, och göra det möjligt att med enkla medel åstadkomma en radikal visuell förändring samtidigt som ljudet dämpas, säger formgivaren Stefan Borselius.

Uttrycket står i direkt opposition till de fyrkantiga plattor som idag dominerar innertaken. Utgångspunkten är sfären, som Stefan Borselius har reducerat till en skulptural modul med timglasliknande form. När modulerna kombineras till kluster bildas böljande mönster som för tanken till molnformationer – och liksom moln sätter de tanken i rörelse.

Stefan Borselius berättar att en av utmaningarna med konceptet var användarvänligheten.

– Nyckeln är enkelhet. Därför har vi tagit fram en lösning där Sky Ceiling kan monteras med magneter, direkt på de befintliga takens metallkonstruktion. Det ska vara enkelt att experimentera sig fram till olika mönster, enkelt att skapa förändring. Sky Wall monteras också med magneter, fast på uppskruvade metallplattor.

Stefan Borselius och Abstracta inledde sitt samarbete år 2007 med Airflake – ett system med hängande moduler som ritade om spelplanen för akustiska produkter. Med Sky Ceiling ritas spelplanen om ännu en gång.

"We create better soundscapes!