AcadeMedia blir publikt – fler ägare kommer in

Nyhet   •   Maj 27, 2016 10:08 CEST

Om några veckor tar AcadeMedia steget in på Stockholmsbörsen och blir därmed ett publikt bolag som alla som vill kan bli delägare i. EQT som ägt och utvecklat AcadeMedia länge kommer att vara kvar som majoritetsägare men introducerar i samband med det flera nya stora delägare. En av dem är det familjeägda företaget Mellby Gård med Rune Andersson som huvudägare och ordförande.

AcadeMedia är norra Europas största och viktigaste utbildningsföretag. Med det följer också ett ansvar att se till att alla förskolebarn, elever och vuxenstuderande får bästa möjliga förutsättningar för att klara sina studier. Företaget är nog mest känt för sina grundskolor och gymnasieskolor, samtidigt är verksamheten mycket bredare än så. AcadeMedia har många förskolor, främst i Stockholmsområdet och i Skåne, men också i Norge och Tyskland, samt vuxenutbildningar över hela landet.

–Jag tror att alla som jobbar på AcadeMedia drivs av samma grundläggande idé, vi brinner för utbildning och för bildning. Vår bärande idé är att bidra till samhällsutvecklingen och samhällsnyttan, det gör vi genom att ha utbildningar av hög kvalitet där människor utvecklas, från förskola till vuxenutbildning, säger Marcus Strömberg, VD för AcadeMedia.

Samhällsnyttigt företag

Anledningarna till att så många företag finns på börsen är flera. Många stora klassiska svenska företag finns där, liksom en hel del nyare företag som visar på långsiktig och stabil utveckling. En viktig poäng med att vara på börsen är att man skapar ett brett ägande.

– Det tror jag är bra i ett samhällsnyttigt företag som vårt, som berör så många människor, säger Marcus Strömberg.

Ett annat bärande skäl är att insynen och transparensen ökar, något som många i den politiska debatten efterlyst för företag inom vård, skola och omsorg. Ytterligare ett skäl är att börsen i sig ger en kvalitetsstämpel till företag eftersom det regelverk som alla noterade bolag måste uppfylla är omfattande.

Det är fem nya större ägare som nu investerar i AcadeMedias aktier. Den som tar störst andel, tio procent, är familjeägda Mellby Gård som grundades av industrimannen Rune Andersson 1986. Han har bland annat tidigare varit VD för Trelleborg och styrelseordförande i Electrolux. Andra företag, som Mellby Gård är huvud- eller delägare i, är till exempel KappAhl, Älvsbyhus och StudentConsulting.

De nya ägarna finns i den formella pressrelease som skickats ut om detta.

Enskilda enheter påverkas inte

I och med att AcadeMedia börsnoteras kommer alla medarbetare i Sverige att få möjlighet att köpa aktier. Mer information om det kommer den 2 juni, direkt till alla medarbetare. Aktierna som går till medarbetarna säljs till samma aktiekurs som till andra som tecknar sig för att köpa, medarbetarna får dock viss förtur.

Redan i höstas blev det känt att EQT planerade en börsnotering av AcadeMedia. Arbetet med att förbereda företaget har pågått i nästan ett år och är nu klart. En vanlig fråga under hela denna tid har varit hur en börsnotering skulle påverka en enskild skola. Svaret är ”inte alls”.

–För oss i ledningen blir det rätt stor skillnad. För den absoluta majoriteten blir det ingen skillnad alls i det dagliga jobbet. Den största skillnaden för en enskild lärare, rektor eller specialpedagog är i så fall att alla kommer att få reda på, kvartal för kvartal, hur det går för oss ekonomiskt, säger Marcus Strömberg.

Vi har idag öppnat en frågelåda som främst är tänkt för våra medarbetare men som naturligtvis kan användas även av andra. De mail som skickas dit kommer att besvaras så snabbt vi kan. Adressen är visvarar@academedia.se.

För mer information om AcadeMedias notering på Nasdaq Stockholm, se bolagets pressmeddelande den 27 maj 2016.