AcadeMedia-lärare föreläser på nationell matematikkonferens

Nyhet   •   Jan 25, 2018 16:40 CET

Idag och imorgon samlas 1700 lärare, förskollärare, forskare, skolledare och lärarutbildare från hela Sverige på Matematikbiennalen i Karlstad. Flera av föreläsarna på konferensen kommer från AcadeMedia.

Totalt deltar över 50 förstelärare och förste förskollärare från AcadeMedias skolor och förskolor, som en del i det gemensamma arbetet med att ständigt utveckla undervisningen.

Linnéa Utterström, IKT-pedagog och förstelärare i matematik på Norrskenet i Kalix, ska hålla i ett seminarium som handlar om hur man som lärare integrerar programmering i sin undervisning. Ämnet är högaktuellt och seminariet är fullbokat.

– Vid en första anblick kan programmering i undervisningen verka stort och svårt om man inte själv är teknikintresserad, men programmering behöver inte bli ett extra moment. På seminariet kommer jag att berätta om hur man kan lära eleverna att programmera egna verktyg som kan användas som ett kompensatoriskt stöd i matematikundervisningen, berättar Linnéa Utterström.

Tips på lektionsupplägg

Norrskenet i Kalix ingår i Pysslingen Skolor och där har eleverna redan fått integrerade matematik- och programmeringslektioner.

– De som går på mitt seminarium kommer att få med sig ett lektionsupplägg som de kan använda direkt i klassrummet. Det är väl beprövat av lärare och elever på Norrskenet. Utgångspunkten är att använda programmering för att lära eleverna matematik och vi har märkt att det funkar väldigt bra, säger hon.

Lektionsupplägget innebär bland annat att eleverna får programmera en tallinje med hjälp av programmeringsverktyget Scratch. Eleverna anger hur stora steg som ska tas på tallinjen, vilket gör att den kan användas för att visualisera områden som annars kan vara svåra att förstå.

– Tallinjen kan hjälpa eleverna med bland annat heltal, negativa tal, koordinatsystem, decimaltal och bråk. Den kan både användas för att jobba med enklare taluppfattning och mer avancerad matematik, vilket innebär att lektionsupplägget kan anpassas efter elevernas nivå, säger Linnéa Utterström.

– Med en ganska liten insats kan man få ut mycket lärande i både programmering och matematik. Efter att ha jobbat med programmeringen av tallinjen var det väldigt lätt för mina elever att lära sig hur koordinatsystem fungerar, säger hon.

Konsekvens och tydlighet

Linnéa Utterström ser många likheter mellan matematiken och programmeringen.

– Den gemensamma nämnaren är konsekvens och tydlighet, eleverna får möjlighet att öva på problemlösning. Att programmeringen har matematiken som utgångspunkt gör det också enkelt att lära sig båda sakerna samtidigt. Det ska bli väldigt roligt att berätta om de erfarenheter jag och mina kollegor samlat på oss och de slutsatser vi kommit fram till, säger hon.

En annan AcadeMedia-lärare som ska föreläsa på Matematikbiennalen är Cecilia Eriksson, förstelärare i matematik på Alfaskolan i Solna och forskarstudent vid Stockholms universitet. En av hennes föreläsningar handlar om hur man utformar undervisningen för de elever som har särskild begåvning och därmed behöver tuffare utmaningar för att behålla motivationen.

– Jag kommer att dela med mig av många konkreta undervisningstips och material som kan användas direkt i klassrummet. Jag kommer också berätta om hur man på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kan organisera och genomföra undervisning för elever som befinner sig på en helt annan nivå i matematik än läroplanen för den årskurs de går i, säger hon.

Lekfull matematik i förskolan

Den tredje från AcadeMedia som ska föreläsa är Anna Kärre, förste förskollärare på Lännersta Skola i Nacka. Hon ska prata om hur man som förskolepedagog kan hjälpa de allra yngsta barnen att uppfatta och förstå matematik.

– Det låter kanske svårt att prata om matematik med barn som är så små att de inte ens talar själva, men det är inte så svårt som man kan tro. Med ett ökat medvetande om hur man introducerar matematik för barnen kan man lägga grunden för den abstrakta förståelsen för siffrors och tals värde, en förståelse som de behöver längre fram, säger hon.